Tuesday, December 6, 2011

the straight way ;)



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Seawalnya kita perlu bertanya kenapa kita perlu mengikut jalan yang lurus?. Minta ditunjuki pada jalan yang lurus?

Tidak lain, Jalan lurus adalah jalan agama. Jalan agama adalah jalan yang menyelamatkan kita semua baik di dunia maupun di akhirat. Agama perlu dijadikan pegangan hidup bukan setakat bila bermasalah baru mencari ustaz. Bila bermasalah baru ingin merujuk kepada agama. Bila susah baru ingat kepada agama, begitu kah..?

Silapnya kita hari ini, bila dah bermasalah baru mencari hukum. Ramai yang buat terlebih dahulu sesuatu perkara baru nak tanya hukum. Macam botox, susuk dan sebagainya. Cubalah kita berihsan dengan Allah, berhati-hati terhadap hukum sebelum melakukan satu-satu perkara. Bukanlah bila kita susah baru nak ikut jalan agama. Bila-bila sekalipun kita perlu ikut jalan agama. Allah yang buat kita, kita kena ikut plan dan rancanganNya. Bukan plan kita sendiri. Jika masa kuat dan muda sasa kita tidak ikut agama, amat kuranglah bila sudah tidak berdaya dan tua kita baru berpegang sekuat pada agama. Terjadi di satu tempat rumah pengasuhan orang tua, berbagai pengalaman yang dapat kita kongsi. Ada di antaranya tua yang susah hendak mati walau nazak sekian lama. Ada yang kain kapan tidak cukup membalut si mayat walau sudah 3 , ke 4 kali beli. Ada yang memang tidak mahu lansung sembahyang. Inilah hakikat kebenaran yang patut kita jadikan sempadan.

Kita tidak mahu, islam hanya tinggal nama. Tetapi ramai yang menjadikan pegangan hawa nafsu untuk melakukan sesuatu. Perlulah kita sentiasa melakukan sesuatu dengan niat ibadah pastinya kita tidak melakukan sesuatu yang bercanggah dengan maksiat.

Keduanya, jalan lurus adalah "Jalan para nabi dan rasul". Jalan apa lagi yang terbaik dari jalan para anbiya'.

Ketiganya, Syariat yang di bawa oleh Nabi kita Muhammad s.a.w. sudah cukup sempurna. Hatta akhlak memasuki tandas pun ada. Bahkan tidak sekali-kali melanggar fitrah manusia. Peliknya dalam bulan Ramadhan, rancangan jejak rasul sudah baik, namun kalau terbuka lah TV lebih awal, maka sebelum rancangan baik itu, Muzik-muzik. Maka inilah sifat buruk yang tidak boleh mengadakan satu keseragaman untuk membawa kepada kebaikan. Sekiranya maksiat berleluasa, di taja dan tidak di benteras.

Bulan Ramadhan pun kita di hidangkan dengan berita, khalwat, sembelih anak, rumah meletup hingga tercampak anak atas pokok, macam-macam kemungkaran lagi. Bahkan zina pun berleluasa hingga ada yang terjun bila di serbu pihak berkuasa.

Keempatnya, jalan lurus adalah jalan tetap dalam iman dan Islam. Alangkah bersyukurnya kita di lahirkan islam. Namun ramai yang tak sudah-sudah hendak mengeluh sahaja, bukannya ingin bersyukur. Maka perbanyakkan lah doa agar di teguhkan hati di dalam iman yang sebenar.

Asy Syaikh ‘Abdullah bin Muhammad bin Husain Ash ShumalyIbnu Abi Ashim mengeluarkan dalam kitabnya As Sunnah dari Aisyah bahwasanya Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wasallam sering membaca doa
يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِى عَلَى دِينِكَ

“Ya muqollibal qulub tsabbit qolbi ‘alaa diinik

{Wahai Dzat yg meneguhkan hati teguhkanlah hatiku diatas agama-Mu}

Sebagai seorang mukmin kita harus memohon petunjuk Allah agar tidak sesat dan disesatkan oleh pelbagai anasir jahat dan syaitan juga hawa nafsu. Memandangkan banyaknya maksiat hari ini, lebih-lebih zina, mata, telinga, mulut dan sebagainya, Maka marilah bersama kita amalkan satu Doa yang wirid dari nabi, doa pohon selamat daripada melakukan zina :
اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُبِكَ مِنْ شَرِّ سَمْعِي ، وَمِنْ شَرِّ بَصَرِي ،وَمِنْ شَرِّ لِسَانِي ، وَمِنْ شَرِّ قَلْبِي ، وَمِنْ شَرِّ مَنِيَّتِي

Maksud doa : "Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kejahatan pendengaranku, dan dari kejahatan penglihatanku, dan dari kejahatan lidahku, dan dari kejahatan hatiku dan dari kejahatan air maniku"

Jauhilah segala maksiat dan fasik, kerana Allah membenci golongan yang demikian. Firman Allah,
فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ

Maka tatkala mereka berpaling (dari kebenaran), Allah memalingkan hati mereka; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang fasiq. Surah as-Saff : 5

Wllhu A'lam  =]

0 bebelan comel:

viewed

asdiqaa'i ;)

getaran sukma