Wednesday, February 13, 2013

the road less travelled


Kerana jalan da'wah ini mengajarkan kita segalanya, baik dari segi ruhiyy, fizikal, mental dan emosi. Yes. Kerana islam itu bersifat syumul dan sempurna dan tidak ada yang sempurna melainkan islam. Lengkap memenuhi ciri-ciri individu muslim (muwasafat tarbiyyah).

Kita yang melalui jalan pentarbiyyah, sangat - sangat perlu bersyukur atas nikmat ini, kerana Allah telah membuka kan kepada satu jalan, jalan cahaya yang menuju kembali pada pencipta alam maya ini.
Tidak semua orang merasai perasaan dan fasa-fasa perubahan ini, hanya yang terpilih saja olehNya untuk merasainya.

Dan, dalam kita mengharungi jalan yang dikatakan 'the road less travelled' ini, Allah membukakan kita untuk bersikap rasional dan tidak mudah melatah terhadap apa jua yang berlaku di sekeliling kita. Kita yang dikatakan public figure, perlu menjadi yang terbaik, kerana qudwah kita melambangkan islam itu sendiri. Kematangan dalam setiap tindakan sangat-sangat dilihat oleh masyarakat, dan manusia di luar sana tend untuk membuat apa jua persepsi dan pandangan terhadap kita.
Walaupun selalu ada perasaan, "huh, setiap manusia buat silap kot".
Apa pun, seharusnya niat kita wajib dibersihkan lalu agar tidak ada tujuan lain dalam ber'amal, dan demi membuahkan perasaan ikhlas dalam melakukan apa jua perkara.

Ini betapa peri pentingnya tarbiyyah dan da'wah, agar diri kita dibina dari satu tahap ke satu tahap. Kalau dulunya mungkin kita tak sensitive dan aware pon terhadap sesuatu perkara, tapi apabila melalui fasa tarbiyyah, dirinya berubah sedikit demi sedikit.
Until now, I still believe, the power of hidayah dan tarbiyyah yang bisa mengubah seluruh hidup seorang muslim tu.
Seriously.

Up until now, kadangkala diri ini sangat perlu akan motivasi yang bisa melonjakkan a'mal-a'mal kita. Dos-dos sepatutnya betul-betul dibina dan dipertingkatkan agar kita bisa berlaru laju dalam trek jalan Allah ini.
Huh, dan motivasi itu seharusnya datang dari Allah.

Allahuakbar.
Kerana CINTAku ini, aku rela melakukan apa saja demiMu.

Allahu ghoyatuna.

0 bebelan comel:

viewed

asdiqaa'i ;)

getaran sukma