Sunday, November 28, 2010

my greatest appology,, (signifying nothing!!) farewell :'(

erm,, ta thu nk ckp ap senanye,, baek ak diam kn? eh, ak mnules la,, mengong kot mlm2 nie.. jiwe kacau.. urm.. tanggung la sndr,,,,,

ak just na bg mende nie je..









soe, ego ku, segalanye,, salh ku yg pasti! hancur berkecai.. soe tau! tape , ak taw ko ta denga un, ta bc un.. ta pe la.. blog nie jue yg sudi mndgr klo ak ckp un.. ak bg nie uh sbb yg dulu2.. mulai saat ak anta msj uh, segalanye da berakhir kn? yeah~ over! kdg2 ak tringin gak nk ckp :

tapi blom ad ksmptn utk ak mengumpol sgale sinergi, akhir nye.. berakhir spt ini.. tu lah, dr sndr punye slh kn?? tanggung la ea?? ambil la pngajaran.. yg buruk uh jd kn smpdn.. na'uzubillah..

love your friend while the frienship last.. once it's broken.. it's over!

for both of us,,, muhamadsyahmibinkhairudinmohamadariffbinmohamadnoh

farewell ~

eh2
assalamualaikum..
skrg sy nk mengisytiharkan!! haha~
sy nk bg taw.. sye mcm ta jd je nk tules psl g lwtn sini la.. lwtn sne.. jmuan klas la.. g hang out kat klcc uh ke.. ak malas! ati luluh skrg nie tau x??!! huaaaaaaa~~ tape.. bia ak je yg pndm.. bia-bia-bia!! mkn ak b'gntg kat org, mkn lmh ak jd nye.. mkn ber masalah lak ak nie..
da-da-da.. sndr cr psl, sndr tanggung oke?! ko da khilangan nye.. mungkin utk slame-lamenye.. menyesal un ta gune.. bkn bole tarek blk.. da mmg ko nie gedik! trime jea! sebok jea! "damn annoying!" amek ko sbijik.. hahaaahahaha~ tak kisa un psl uh..
yg d kisa kn psl satu agy kes nie.. mcm da oke.. tp mken trok lak jdnye nih!! aaaaaaarrrrrggghh!
sesuatu yg ak rse antare bnde plg berharge dlm idop ak da hilang!!.. tp, mnyesal un ta gne.. tls kat cni un bkn bole uad ape.. .. tp klo..... aaarrggh! ak sedeyh nie.. mcm nk blsh dr sndr,. kisa ape? sape kisa kat ak?? fmily ak ngn kwn2 pompuan ak je pn kisa.. yg laen.. ntah! mgkn ade.. tp, siket dan ak curige! sume same je!! su'uzon nty berulang.. husnuzon nty ak sndr yg tersekse.. so mcm mne nie?? bg tau siket suggestion.. adooi..
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrggggggggggggggghhhhhhhhhh~ suda2..
tros kn idop nie.. even bende berharge uh da pergi.. tgglkn ak..
ta mgkn ak dpt blk.. biar ape pn.. d saat ak mle seda,, dtg lg satu cbrn, dugaan.. mcm ade penampar jepon singgah kat pipi ak.. tersungkur tros, bkn terdudok agy.. jth..! hancur segalenye!! berkecai~ iisssyyh! ak ta taw na ckp ape agy laaa~~ tp ak btol2 mnyesal.. nmun, sesal uh da ta bergune... simpan jea buat pekasam.. smlm.. slh stu ary yg ak akan catatkn dlm sjrh hidop ak.. ar d mne ak ta dpt kekalkn mende uh,, ak bkn mcm idola ak,erza scarlet.. ak bkn titania mcm yg ak nk.. bkn ak cme nk jd brani mcm erza,, malang ,, ak cume.. PENGECUT!
bla~ assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh~

erti kemaafan







BERMAAF-MAAFAN adalah antara sifat terpuji yang perlu dilakukan sepanjang masa. Firman Allah bermaksud : “Dan perbuatan kamu bermaaf-maafan (halal-menghalalkan) lebih dekat kepada taqwa”. (Surah al-Baqarah, ayat 237)

Menurut Imam Al-Ghazali, pengertian maaf itu ialah apabila anda mempunyai hak untuk membalas, lalu anda gugurkan hak itu, dan bebaskan orang yang patut menerima balasan itu, dari hukum qisas atau hukum denda.

Dalam sebuah hadis qudsi Allah berfirman yang bermaksud : “Nabi Musa telah bertanya kepada Allah, wahai Tuhanku!, manakah hamba-Mu yang lebih mulia menurut pandanganMu?”

Allah berfirman: “Ialah orang yang apabila berkuasa (menguasai musuhnya) dapat segera memaafkan.”

Daripada hadis itu, Allah menjelaskan bahawa hamba yang mulia di sisi Allah adalah mereka yang berhati mulia, bersikap lembut, mempunyai toleransi tinggi dan bertolak ansur terhadap musuh.

Dia tidak bertindak membalas dendam atau sakit hati terhadap orang yang memusuhinya, walaupun telah ditawannya, melainkan memaafkannya kerana Allah semata-mata. Orang yang seperti inilah yang dikenali berhati emas, terpuji kedudukannya di sisi Allah. Memaafkan lawan di mana kita berada dalam kemenangan, kita berkuasa, tetapi tidak dapat bertindak sekehendak hati. Inilah sifat mulia dan terpuji.

Firman Allah lagi bermaksud : “Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal yang baik untuk mendapat) keampunan daripada Tuhan kamu, dan mendapat syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang yang bertakwa.” (Surah Ali Imran, ayat 133-134)

Ayat itu membuktikan bahawa orang yang menahan kemarahannya, termasuk dalam golongan Muttaqin iaitu orang yang bertakwa kepada Allah. Tambahan pula Allah akan memberikan pengampunan kepada mereka, lalu menyediakan mereka balasan syurga. Alangkah besar dan hebatnya ganjaran bagi manusia pemaaf.

Kemaafan dalam Islam

Memaafkan kesalahan seseorang adalah tanda orang yang bertakwa.

Wajib memberi maaf jika telah diminta dan lebih baik lagi memaafkan meskipun tidak diminta.

Sifat ‘tak kenal maaf’ atau ‘tiada maaf bagimu’ adalah sifat syaitan. Ia akan membawa keretakan dan kerosakan dalam pergaulan bermasyarakat.

Masyarakat aman damai akan terwujud jika anggota masyarakat itu memiliki sikap pemaaf dan mengerti bahawa manusia tidak terlepas daripada salah dan silap.

Imam Al-Ghazali memberi tiga panduan bagi memadamkan api kemarahan dan melahirkan sifat pemaaf.

Apabila marah hendaklah mengucap “A’uzubillahiminassyaitanirrajim” (aku berlindung kepada Allah dari syaitan yang direjam).

Apabila marah itu muncul ketika berdiri, maka hendaklah segera duduk, jika duduk hendaklah segera berbaring.

Orang yang sedang marah, sunat baginya mengambil wuduk dengan air yang dingin. Hal ini kerana kemarahan itu berpunca daripada api, manakala api itu tidak boleh dipadamkan melainkan dengan air.

indahnya persabatan itu didalam islam

Izinkan Aku Menyayangimu




A. Hebatnya kasih sayang

Sudah menjadi fitrah bagi setiap manusia ingin menyayangi dan ingin pula disayayangi. Seorang suami menyayangi istri, begitu juga dengan istri menyayangi suaminya. Setiap orangtua sangat sayang kepada anak~anaknya, dan anak~anak juga sayang kepada kedua orangtuanya. Bahkan hewan pun menyayangi anak~anaknya.

Rasa sayang itu dapat dirasakan dengan jelas dihati, dan akibatnya dapat dilihat oleh mata. Disebabkan rasa sayang ini setiap orang sanggup mengorbankan apa saja. Disebabkan rasa sayang ini setiap orang mampu melakukan apa pun. Tak ada yang perlu diragukan lagi tentang kasih sayang ini. Telah banyak bukti~bukti yang ada didepan mata kita. Seorang suami sanggup melakukan apa pun untuk membahagiakan istrinya, dan seorang istri sanggup hidup susah bersama suaminya. Seorang ibu rela memberikan makanan yang dimilikinya untuk anaknya, dan rela membiarkan dirinya menahan rasa lapar. Bahkan ada yang lebih aneh lagi; seorang kekasih sanggup bunuh diri, melepaskan nyawanya disebabkan rasa sayang itu. Berbagai kejadian~kejadian hebat dan terjadi diakibatkan rasa sayang ini. Para sahabat nabi sanggup menjadi tameng saat nabi akan dibunuh oleh musuh~musuh islam. Dan mereka lebih rela mereka mati tertusuk pedang lawan dari pada nabi yang terbunuh. Demikian juga diantara sahabat~sahabat nabi. Sebagian mereka rela mati untuk menyelamatkan yang lain. Begitulah hebatnya pengaruh~pengaruh yang mampu ditimbulkan oleh rasa sayang ini.

Apabila rasa sayang terhadap seseorang itu telah muncul, apa pun sanggup dilakukan. Tentunya kita masih ingat kisah setiap ibu yang melahirkan. Setiap ibu mempertaruhkan nyawanya saat akan melahirkan kita”buah hatinya” yang sangat disayanginya. Padahal dengan kesediaannya untuk hamil dan melahirkan, ini berarti ia telah mempertaruhkan semua kehidupannya. Boleh jadi ia akan kehilangan nyawanya sebelum dapat melihat bayinya. Dan belum pasti sang bayi –nanti jika sudah besar-akan membalas setiap pengobanannya. Inilah sekilas gambaran tentang kasih sayang.

Setiap orang mempunyai penafsiran yang berbeda~beda dalam memahami dan memaknai kasih sayang. Ada yang mengagung~agungkan kasih sayang dengan bahasa”cinta”. Bahkan hingga menjadikannya seperti tuhan dan menyembahkannya. Ada pula yang membencinya karena pernah kecewa dalam berkasih sayang. Ada yang mengatakan kasih sayang itu sangat manis, melebihi manisnya madu. Namun ada pula yang mengatakan kasih sayang itu sangat pahit, bahkan melebihi pahitnya empedu. Berbagai pandangan dan anggapan terhadap kasih sayang. Ada yang menganggap kasih sayang itu obat yang mampu menyembuhkan. Namun ada pula yang menganggap kasih sayang itu racun yang dapat melumpuhkan. Ini semua bergantung dari sudut mana ia melihatnya, dan seberapa dalam ia mengenal serta memahami kasih sayang.

Dalam islam, kasih sayang itu memiliki tempat tersendiri dan istimewa. Tanpa kasih sayang, seorang muslim akan dikatakan sebagai orang yang tidak sempurna imannya. Seperti yang dikatakan dalam sebuah hadits:” tidak sempurna iman salah seorang diantara kamu sebelum ia mencintai sahabatnya seperti ia mencintai dirinya sendiri"

Setelah kita mengetahui tentang pengaruh~pengaruh dan pentingnya kasih sayang, tentunya kita juga ingin menyayangi dan ingindisayangi. Bagaimana caranya agar kita dapat menyayangi orang lain? Sebagian orang mengatakan bahwa cinta itu datang tanpa diundang, dan tumbuh dengan sendirinya tanpa ada pengaruh atau pun rekayasa orang lain. Mungkin disatu sisi itu benar. Namun perlu kita ingat bahwa rasa kasih sayang itu memang sudah ada pada diri setiap manusia. Dan kita bisa mengendalikan kearah mana yang kita inginkan.




B. Saya Menyayangimu karena ALLAH

Para pembaca yang dikasihi…
Kita telah mengetahui tentang kasih sayang. Bahkan -disadari atau tidak- kita semua telah terlibat didalamnya dan merasakan indahnya serta manisnya kasih sayang itu. Namun terkadang kita menjadikan rasa sayang sebagai alasan untuk melakukan maksiat dan dosa~dosa. Islam tidak melarang umatnya untuk berkasih sayang. Melainkan sebaliknya, islam menganjurkan umatnya untuk saling menyayangi diantara sesama manusia dan sesama makhluk.



Suburkanlah Kasih Sayang Antara Kita


Rasa sayang terhadap seseorang bisa bertambah dan bisa pula berkurang. Setiap orang tentunya mengharapkan agar kasih sayang diantara mereka semakin bertambah mekar serta menebarkan wangi yang mempesona. Kita juga akan berharap kasih sayang yang telah tertanam tidak lapuk dimakan masa, dan tetap mekar sepanjang masa. Sehingga apabila orang lain melihatnya, orang itu akan terpesona dan terkagum~kagum. Sehingga tidak mampu untuk memberikan komentar tentang apa yang dilihat dan yang dirasakannya.

Pada masa sekarang ini sangat banyak kita dengar keluhan~keluhan dari orang~orang yang berpasangan. Sebagian mereka berkata”dulu awal pertemuan dia sangat menyayangi saya. Sekarang rasa itu telah jauh berubah”. Saat awal~awal dulu sangat perhatian, dan sangat penyayang…tapi setelah satu tahun, tidak perhatian lagi, dan tidak penyayang lagi. Apa yang terjadi…?apa yang menyebabkan semua ini..?mengapa rasa sayang yang dulu sangat harum mewangi, kini tiada warna dan wangi lagi…?persahabatan yang dulu terjalin terasa sangat hangat, mengapa saat ini terasa dingin dan sangat hampa…?apa yang menyebabkan semua ini…?

Banyak hal yang dapat dilakukan untuk menyuburkan serta meningkatkan kasih sayang yang sudah tertanam. Insyaallah berikut ini kita akan berbincang tentang pupuk penyubur yang baik digunakan untuk menyuburkan kasih sayang.


1*Ucapkan Salam

Terkadang kita kurang memperhatikan hal~hal yang kita anggap kecil dan ringan. Seperti mengucapkan”assalamu’alaikum…”. Terlihat sangat ringan.dan mungkin disebabkan perasaan seperti itu kita selalu melupakannya. Padahal mengucapkan salam saat bertemu dan berpisah dengan sahabat atau pun sesama muslim memiliki pengaruh yang cukup besar. Perlu kita pahami bahwa dalam ucapan salam itu terdapat do’a yang di tujukan untuk orang yang kita ucapkan salam. Bahkan salam antara dua sahabat ini juga mampu menggugurkan dosa.
Disaat bertemu, ucapkanlah salam dan berjabat tanganlah bagi yang muhrim. Pahamilah bahwa salam itu adalah do’a. saat kita mengucapkan salam, pahamilah bahwa kita sedang mendo’akan sahabat kita. Dan berharaplah agar allah mengabulkannya.

Begitu besarnya pengaruh dari ucapan “ assalamu’alaikum..”.selain mampu menyuburkan rasa kasih sayang antara kita, ternyata ucapan “assalamu’alaikum..” juga mampu menggugurkan dosa~dosa. Dan apabila ucapan salam ini selalu diucapkan dengan sepenuh hati, kita akan merasakan indahnya persahabat dan terasa semakin kuat ikatan rasa kasih sayang antara dua orang sahabat.


2*Saling Mengingatkan

Saudara…

Kita ini adalah makhluk yang sangat selalu melakukan kesalahan~kesalahan dan dosa~dosa. Boleh dikatakan hampir setiap saat kita melakukan kesalahan dan dosa. Baik kita sadari atau pun tidak kita sadari. Baik dosa besar mau pun dosa kecil. Baik itu kesalahan yang dilakukan terhadap diri sendiri mau pun yang dilakukan terhadap orang lain.

Tiada salahnya jika kita coba untuk saling mengingatkan. Agar kita bisa saling menjaga, dan membuktikan rasa sayang itu dengan mengingatkan untuk tidak melakukan kesalahan dan dosa~dosa. Namun perlu kita ketahui bahwa tidak semua orang bisa menerima jika kita ingatkan, atau pun kita tegur saat melakukan kesalahan. Kita harus memiliki cara yang paling baik. Untuk melakukan suatu kebaikan, kita tidak hanya harus memiliki niat yang ikhlas. Namun kita juga harus memiliki cara yang baik dan benar. Misalnya disaat kita ingin bersedekah.niat kita sudah ikhlas.namun kita tidak tahu cara yang baik.sehingga orang yang kita berikan sedekah tadi merasa tersinggung dan merasa dihina. Sebab kita memberikan sedekah kita dengan cara melemparkannya.begitu juga saat kita ingin mengingatkan sahabat kita. Pilihlah cara yang terbaik dan paling lembut.yang tidak membuat sahabat kita merasa digurui atau merasa direndahkan atau punmerasa dipersalahkan. Kita tentu mampu mengingatkannya dengan penuh kasih sayang. Jangan katakana bahwa dia telah melakukan kesalahan, tapi hanya melakukan sebuah kesilapan. Dan pilihlah bahasa yang paling lembut dan halus, serta sampaikanlah dengan nada yang lembut pula. Mintalah agar sahabat kita juga sudi untuk mengingatkan kita dari berbuat kesilapan. Tentunya kita tidak ingin menjadi orang yang merugi seperti yang dikatakan dalam surat al asar.******

Dan yang paling penting, kita juga harus mau menerima teguran tau kritikan dari sahabat kita. Walau pun mungkin ia menggunakan cara yang kurang tepat dan menyakitkan hati kita. Mungkin ia menegur kita dengan kata~kata yang kasar. Tapi percayalah, jika kita mau menerimanya dan berusaha untuk memperbaiki diri, itu akan membawa kebaikan pada diri kita. Yang penting untuk kita ingat ialah bahwa ia melakukan itu karena ia tidak ingin sesuatu yang buruk terjadi ke atas diri kita. Karena ia menyayangi kita. Saudara..,anda juga tidak ingin dia bereda dalam lembah dosa yang sangat gelap dan kotor.


Adakah anda menyayangi sahabat anda…?
Tiada seorang pun diantara kita yang menginginkan kehancuran terjadi terhadap seseorang yang sangat kita sayangi. Tak seorang pun menginginkannya. Saya menyayangi anda, dan saya sangat tidak ingin sesuatu yang buruk terjadi terhadap diri anda. Saya mengajak anda untuk mengikuti langkah seseorang yang sangat menyayangi kita semua “umat islam”, dan telah banyak berkorban untuk kita. Kita ikuti langkah~langkahnya agar kita selamat dari ranjau dunia. Beliau adalah seseorang yang sangat menyayangi kita. Disaat wafatnya, beliau masih saja memikirkan kita. Beliau adalah Rasulallah, nabi Muhammad. Beliau mengajarkan kita tatacara bersahabat yang baik. Bahkan diantara sahabat~sahabatnya dibentuk rasa persaudaraan yang sangat kuat. Dan kita akan mencontohi mereka.


3*Berlomba~lomba Dalam Kebaikan

Para pembaca yang disayangi allah…
Setelah kita buktikan rasa saying kita dengan saling mengingatkan dari berbuat kesalahan dan dari berbuat dosa, tentunya kita juga menginginkan sahabat kita menjadi lebih baik dari sebelumnya. Sepeti inilah indahnya kasih sayang itu. Disaat kita mendapatkan suatu kebaikan, kita juga akan berharap orang yang kita sayangi mendapatkan kebaikan seperti apa yang kita dapatkan. Disaat kita ditimpa suatu musibah, kita akan tetap berharap sahabat kita tetap dalam kebaikan dan keselamatan. Kita selalu berharap sahabat kita selalu dalam kebaikan. Apakah anda juga berharap sahabat anda memperoleh kebaikan? Berharap sahabat anda mendapat pahala yang banyak? Dan berharap sahabat anda masuk syurga bersama anda nantinya…?

Tiada salahnya jika kita kembali mengingat kisah teladan yang ada pada diri sahabat~sahabat rasul. Kisah para sahabat yang selalu berlomba~lomba untuk berbuat kebaikan dan memperoleh kasih sayang dari sang maha Pencipta.


Ajaklah sahabat~sahabat anda untuk melakukan kebaikan secara bersama~sama atau pun sendiri~sendiri. Ajaklah untuk sholat tahajjut bersama~sama dan ajak pula untuk sholat berjamaah dimesjid. Ajaklah untuk berbuat kebaikan walau sekecil apa pun.walau hanya menyingkirkan duri dari jalan.ajalah dengan cara yang paling baik dan yang paling lembut. Walau pun mungkin hanya denga berkata “sebelum kita pergi kesana kita sholat zuhur dimesjid ya..”atau “aku punya sedikit uang, aku ingin memberikannya kepada orangtua itu. Kamu ikut aku ya..”. Berbagai perkataan lain yang bisa anda ucapkan untuk mengajak sahabat anda untuk berlomba~dalam berbuat kebaikan. Tanamkanlah suatu prinsip pada diri anda dan sahabat anda “tiada hari tanpa melakukan kebaikan”.


4*Jadilah Rahmat Bagi Seluruh Alam

Diawal tadi kita telah menyebut sedikit tentang sesosok pribadi yang sangat pantas untuk menjadi teladan yang indah bagi kita semua.semua orang merasa aman dan tenteram bila berada dekat dengannya. Tiada perasaan was~was dan bimbang jika berada disisinya. Tiada rasa takut akan ditipu olehnya.karena dia bukan penipu.dia tiada pernah berdusta walau pun hanya sekali. Jika menjadikannya sebagai pengelola harta, maka tiada seorang pun yang khawatir akan kerugian. Tiada seorang pun yang tidak percaya kepadanya.itulah sosok pribadi seorang Muhammad bin Abdullah. Kita tidak sedang bercerita tentang beliau saat menjadi nabi. Tapi kita bercerita saat beliau belum menjadi nabi. Beliau orang yang jujur, bijaksana, amanah. Muhammad bin Abdullah bukan lah seorang yang penipu, atau pun pengkhianat. Sahabat dan musuh sangat menghormatinya. Semua orang mempercayainya sehingga beliau digelar al amin. Beliau merupakan seorang teladan yang sangat indah. Sikap beliau yang ramah, sangat bersahabat, dan memiliki budi pekerti yang sunguh menawan, mampu membuat orang lain menaruh hormat kepadanya.

Begitu juga hendaknya kita. Sebagai seorang manusia, kita harus memiki sifat~sifat yang disukai oleh orang lain. Seperti jujur, amanah, baik, dan berbagai sifat yang lainnya. Tanamkanlah sifat~sifat ini dalam diri anda dan sahabat anda.sehingga apabila anda berada disuatu tempat, orang lain tidak merasa bimbang dengan kehadiran anda dan sahabat anda. Apabila anda berteman dengan seseorang, keluarga teman anda tidak akan bimbang anaknya akan melakukan kejahatan. Sebab mereka tahu bahwa anaknya berteman dengan anda yang tidak akan mengajak orang lain melakukan kejahatan. Malah sebaliknya, anda akan membawa perubahan yang baik terhadap orang yang berteman dengan anda. Begitu juga dengan orangtua anda, mereka akan merasa sangat senang dan merasa sangat behagia melihat persahabatan yang sangat berbeda dari yang biasa. Biasanya orang bersahabat karena ada rasa membutuhkan terhadap yang menjadi sahabatnya. Atau dengan kata lain, persahabatan yang terbina karena saling ingin mengambil manfaat. Tapi anda bersahabat karena ALLAH. Anda tidak mengharap manfaat dari orang lain. Melainkan andalah yang menebarkan manfaat kepada orang lain. Inilah persahabat yang akan membawa manfaat dihari kiamat.

Masyarakat disekitar tempat anda tinggal pun akan merasa tenang dan tentram. Mereka akan merasa nyamandan tenang dengan melihat sepasang sahabat yang selalu berusaha untuk berbuat kebaikan dan memberikan manfaat kepada orang lain. Mereka tidak perlu khawatir dengan keadaan pergaulan remaja yang tidak baik saat ini. Karena mereka masih melihat remaja~remaja yang bersahabat, yang selalu menjadi contoh teladan yang baik bagi remaja yang lain dan bagi anak~anak mereka.

Tentunya kita juga sangat ingin mendapatkan cinta ALLAH. Siapa yang tidak ingin dicintai allah..?apabila allah telah mencintai seseorang, maka seluruh alam beserta isinya, baik dibumi mau pun yang dilangit, akan mencintai seseorang itu.seperti yang dikatan dalam sebuah hadits qudsi bahwa ketika allah telah mencintai seorang hamba, maka allah akan memberitahukan kepada jibril,maka jibril memberitahukan kepada seluruh isi langit dan bumi bahwa allah telah mencintai orang tersebut. maka seluruh apa yang ada di langit dan di bumi wajib mencintai hamba allah itu.



Saudara yang mencari rahmat allah…

Apalagi yang anda ragukan? Lepaskan semua atribut persahabatan yang hanya mengharapkan manfaat duniawi saja. Mulailah membangun persahabatan yang bermanfaat didunia dan diakhirat. Ketahuilah…persahabatan yang terbina karena ingin mengambil manfaat, akan hancur saat manfaat yang ingin diambil telah habis, atau disaat yang kita perlukan darinya telah ada pada diri kita. Ciptakanlah persahabatan yang indah. Yang dihiasai dengan perbuatan~perbuatan baik, dengan akhlak mulia, dengan budipekerti yang lembut. Buktikanlah bahwa kita diciptakan adalah untuk memakmurkan bumi allah ini.


5*Kusampaikan Rasa Sayang ini Padamu

Rasa sayang telah pun tumbuh subur ditaman hati. Namun, bunga dan wanginya belum lagi terlihat. Saat seorang ibu menyayangi anda, anda akan dapat merasakan rasa sayang yang ibu luahkan kepada anda. Anda akan merasakan nikatnya serta indahnya disayangi. Tapi bagaimana dengan ibu itu…?apakah ibu itu juga dapat merasakannya…?apakah ibu itu juga dapat merasakan indahnya serta manisnya kasih sayang yang ibu itu miliki…?

Jika anda menyayangi seseorang, namun orang tersebut tidak membalas dengan kasih sayang anda. Tentunya anda akan meras sedih dan kecewa. Seperti kata pepatah “bertepuk sebelah tangan”. Anda akan merasakan segala yang telah anda lakukan dan yang anda korbankan semuanya sia~sia belaka. Bagaimana caranya agar kita menyayangi seseorang tanpa harus merasa dikecewakan atau disakiti ?

Ketulusan hati..,ya…dengan ketulusan hati, anda tidak perlu merasa tersakiti atau dikecewakan. Disaat menyayangi seseorang, anda harus selalu ingat perkataan ini “saya menyayanginya untuk karena allah”.jika perlu, anda lafaskan berulang~ulang. Dengan lafas ini berarti anda memang tidak berharap apa~apa dari orang yang anda sayangi. Anda hanya menjalani kewajiban sebagai seorang muslim. Anda menyayanginya dan menyayangi semua makhluk allah hanya mengharap agar ALLAH sudi menyayangi dan mencintai anda. Itulah harapan yang sesungguhnya yang harus ada didalam hati anda. Dan anda harus yakin, bahwa ALLAH tidak akan pernah mengecewakan anda. Dan jika orang yan anda sayangi tidak membalas kasih sayang anda, anda harus yakin bahwa ALLAH telah menyediakan yang jauh lebih baik untuk anda. Ketulusan hati anda tidak dapat muncul begitu saja, melainkan dengan usaha dan kesungguhan anda dalam melatih dan menata hati anda. Hati juga perlu dilatih untuk terbiasa bersabar, untuk terbiasa memahami hikmah disebalik setiap kejadian. Insyaallah…jika anda mampu untuk melatih dan mengendalikan hati anda, anda akan merasakan indahnya serta manisnya menyayangi. Seperti kasih seorang ibu kepada anak~anaknya yang tanpa mengharap apa pun dari anaknya yang lahir dari rahimnya. Padahal dia tidak pernah tahu, apakah anak ini nantinya baik ataukah menjadi seorang yang durhaka. Semua dilakukan dengan ketulusan hati.
Setelah anda merasakan adanya kasih sayang dan cinta dihati anda, tentunya anda ingin meluahkannya. Bagaimana caranya? Jika serang ibu meluahkan rasa sayang kepada anaknya dengan membelai anaknya, dengan menyediakan semua keperluan anaknya, dengan mencium anaknya, dengan menyekolahkannya, mendidiknya dengan baik, dan dengan cara~cara yang lain. Bagaimana dengan anda yang menyayangi sahabat anda ? apa yang harus dilakukan ? luahkanlah rasa kasih sayang anda dengan cara~cara berikut ini..


A. Belailah sahabat anda dengan do’a

Tiada satu makhluk pun didunia ini yang mampu menumbuhkan rasa cinta dan sayang dihati kita. Melainkan ALLAH. Hanya allah saja yang mampu menumbuhkan rasa itu didalam hati kita. Karena ALLAH sang penciptanya, ALLAH yang telah menciptakannya dan meletakkannya didalam hati setiap makhluknya.

Seperti yang telah kita bicarakan diawal~awal tadi, bahwa disaat kita menyayangi seseorang, kita selalu mengharapkan orang yang kita sayangi selalu berada dalam kebaikan. Maka, buktikanlah rasa sayang anda itu dengan menyampaikan harap~harap anda kepada ALLAH dengan mendo’akan sahabat anda. Lafaskan do’a anda untuk sahabat anda. Mohonkanlah agar ALLAH selalu melindungi sahabat anda, serta memberikan berbagai kebaikan terhadap sahabat anda. Setelah sholat, do’akanlah sahabat anda. Walau pun sahabat anda tidak tahu bahwa anda selalu mendo’akannya. Lafaskanlah do’a anda dengan penuh harap kepada ALLAH. Mohonkanlah ampunan untuk dosa~dosa sahabat anda kepada ALLAH. Sebut namanya dalam do’a anda. Do’akan ia selalu. Ini sangat indah… sungguh indah…seorang sahabat mendo’akan kebaikan untuk sahabatnya yang lain. Sahabat yang dido’akan tidak mengetahui tentang hal itu..tiada seorang pun yang mengetahui. Hanya dia dan allah saja yang tahu tentang itu. Hanya ALLAH yang mengetahui harapan~harapannya kepada ALLAH untuk sahabatnya. Ini sungguh luar biasa. Inilah sebuah ketulusan yang nyata. Tiada berharap kecuali kepada ALLAH.

Disaat seorang sahabat tiada disisi, sahabat yang lain memohonkan perlindungan kepada ALLAH bagi sahabatnya. Sungguh luar biasa…coba anda perhatika…! Anda memohonkan kepada ALLAH satu kebaikan untuk sahabat anda tanpa diketahui oleh sahabat tersebut. Bagaimana perasaan anda jika anda mengetahu ada seorang sahabat yang selalu mendo’akan anda? Padahal anda tidak pernah memintanya. Beginilah indahnya persahabatan dalam islam.


B. Maafkan

Seperti yang telah kita ketahui bersama bahwa setiap manusia pasti pernah melakukan kesalahan. Begitu juga dengan sahabat yang anda sayangi. Tidak tertutup kemungkinan sahabat yang anda sayangi melakukan kesalahan yang menyakiti anda. Baik itu yang kesalahan yang kecil mau pun kesalahan yang besar. Namun yang paling penting adalah bagaimana menangapi kesalahan~kesalahan yang dilakukannya. Apakah kesalahan ini akan membuat kita membencinya dan tidak lagi menyayanginya ? terkadang perilaku yang tidak kita senangi dilakukannya terhadap kita.mungkin dia telah mengingkari janjinya untuk bertemu dengan anda pagi ini, atau mungkin ia lupa bahwa hari ini adalah hari ulang tahun anda, atau mungkin ia telah mengucapkan suatu perkataan yang menyakiti hati anda. Perlu anda ketahui “ Tiada seorang pun didunia ini yang ingin melakukan kesalahan ”.Seorang pencuri pun tidak inginmelakukan kesalahan. Ada sebuah kisah tentang pencuri yang ditangkap oleh polisi. Polisi berkata kepadanya :”disaat kamu mencuri dirumah si fulan, kamu hanya mengambil uangnya, dan tidak mengambil emas dan berliannya. Sebenarnya apa motif anda ?”.Pencuri itu menjawab :” cukup..,cukup tuan…jangan tuan sebut~sebut lagi kesalahan saya itu.” Rupanya ia tidak mengambil emas dan berlian bukan karena ada tujuan~tujuan lain. Melainkan ini merupakan kesalahannya. Ternyata pencuri itu menyesali kesalahannya. Dan ia tidak ingin melakukan kesalahan itu lagi.

Beginilah cara menanggapi kesalahan~kesalahan yang dilakukan oleh sahabat kita. Disaat ia melakukan kesalahan, yakinkan pada hati anda bahwa ia pun tidak ingin melakukan kesalahan. Katakana dalam hati anda “mungkin ia lupa..,mungkin ia sedang banyak masalah..,mungkin ia sedang tidak sehat..,mungkin ia sedang sibuk..”,atau kemungkinan~kemungkinan yang lain.

Maafkanlah kesalahan~kesalahan sahabat anda. Sangat tidak pantas, anda menghukum bathin seorang sahabat dengan tidak memberi maaf dan tidak tersenyum kepadanya. Yang ia mendapatkan hukuman hanya karena ia melakukan sesuatu yang tidak kita sukai. Sedangkan sahabat itu melakukannya bukan atas kehendaknya. Maafkanlah…maafkanlah ia..lafaskanlah dengan lidah anda bahwa anda memaafkan setiap kesalahan~kesalahannya. Semoga ini dapat melembutkan hati anda dan dapat menyayangi dengan lebih tulus.



C. Ku Ingat Kebaikannya

Para pembaca yang disayangi allah…
Ternyata orang yang selalu memusuhi kita pun pernah melakukan kebaikan terhadap diri kita. Coba ingat~ingat kembali…! Mungkin ia pernah menghina kita. Sehingga dengan hinaan itu kita telah merubah diri kita untuk lebih baik. Bukankah itu satu kebaikan ? lebih~lebih lagi sahabat yang kita sayangi. Seorang sahabat yang selalu melakukan kesalahan sekali pun, memiliki suatu kebaikan yang pernah dilakukannya terhadap kita. Namun terkadang kita kurang memperhatikan hal itu. Kita melupakannya. Apakah kita akan melupakan kebaikan seorang sahabat hanya karena ia pernah melakukan kesalahan ? kesalahan~kesalahannya selalu anda ingat. Mengapa kebaikannya dilupakan ? ini sungguh tidak adil. Tentunya anda juga tidak ingin kesalahan anda dingat~ingat oleh orang lain. Sementara kebaikan anda dilupakan.

Sebalum anda tidur, cobalah untuk mengingat~ingat kembali kebaikan~kebaikan yang pernah dilakukan oleh sahabat~sahabat anda. Mohonkanlah agar ALLAH membalas setiap kebaikan yang pernah dilakukannya. Hapuskanlah kesalahan sahabat anda dari hati anda dan ingatlah kebaikan~kebaikannya. Maafkanlah kesalahan~kesalahan sahabat anda. Memaafkan seseorang atas kesalahan~kesalahannya dapat membersihkan dan melembutkan hati anda. Apalagi yang anda tunggu...?dengan mengingat kebaikan seseorang juga mampu membuat hati anda merasa senang dan ingin membalas dengan kebaikan juga. Hal ini akan membuat kita merasa nyaman bersama sahabat kita. Begitu juga dengan sahabat kita. Ia akan merasa nyaman jika ia berada kita.


D. Tutupi Kekurangannya

Setiap manusia memiliki kelebihan dan juga memiliki kekurangan. Begitu juga dengan kita. Disatu sisi kita memiliki kelebihan. Namun disi lain kita juga memiliki kekurangan. Demikian juga dengan sahabat anda. Mungkin disatu sisi dia adalah orang yang berwajah bagus, pintar, suaranya bagus, amal ibadahnya baik, budipekertinya menawan, dan masih banyak kelebihan~kelebihan yang lain. Tetap saja dia memiliki kekurangan disisi yang lain dalam dirinya. Disinilah persahabatan yang dipenuhi dengan rasa kasih sayang itu diperlukan.

Sebagai seorang sahabat, tentunya anda tidak ingin sahabat yang anda sayangi dipermalukan atau pun dipandang rendah oleh orang lain. Sebagai seorang sahabat, anda juga tentu tidak ingin sahabat yang anda sayangi merasa terasingkan atau merasa kesepian karena dijauhi oleh orang lain. Jika demikian, tentunya anda tidak akan tinggal diam disaat anda melihat kekurangan sahabat anda. Bukan hanya itu, anda juga tentu akan berusaha untuk menutupi kekurangan sahabat yang anda sayangi itu. Mengapa demikian ?mengapa ada keinginan untuk membantunya ? ini disebabkan perasaan sayang yang telah tumbuh dan berakar didalam hati anda. Anda akan merasa bahwa kekurangan atau aib yang ada pada diri sahabat yang anda sayangi adalah kekurangan dan aib anda juga. Anda tidak ingin orang lain mengetahui itu. Sehingga anda mencoba untuk menutupinya. Dan anda akan berkata “cukuplah saya dan ALLAH saja yang tahu”. Beginilah indahnya persahabatan dengan kasih sayang yang bersih dari sifat yang saling ingin memanfaatkan atas dasar kebutuhan.


E. Perhatianku Padamu

Biasanya, apabila kita sudah saling berjauhan, yang seorang berada ditimur dan yang seorang lagi berada dibarat, sebagian kita sering melupakan orang~orang yang kita sayangi. Tidak lagi memperhatikan betapa pentingnya komunikasi antara keduanya. Sebagian kita beranggapan jika tidak berkomunikasi, atau tidak menghubungi sahabat, tidak berakibat apa~apa. Padahal komunikasi itu sangat penting agar silaturahim tidak terputus. Dalam suatu riwayat pernah diceritakan bahwa pada suatu malam Bilal bin Rabah bermimpi bertemu dengan rasulullah dan sahabat~sahabat yang lain yang telah wafat. Dikatakan kepadanya “apakah engkau sudah melupakan kami sehingga engkau tidak pernah lagi mengunjungi kami ?”Bilal terbangun dan menangis. Ia menangis. Rasulallah, Umar Bin Khottob, Abu baker assiddik, dan sahabat~sahabat yang lain merupakan orang~orang yang sangat disayangi oleh Bilal. Keesokan paginya Bilal langsung meninggalkan kampung halamannya dan pergi menuju tempat dimana Rasulallah dan para sahabat dimakamkan.

Begitulah kisah persahabat yang pernah diajarkan dalam islam. Persahabatan yang dibina dengan pondasi mencintai karena ALLAH. Walau pun kita sudah terpisah dengan sahabat kita, tidak lagi berada ditempat yang sama, kita tetap harus mengunjunginya dan tetap mengenangnya. Walau pun mungkin kita hanya bisa berkirim surat, dan mengingatnya dalam do’a kita. Jika anda pergi dari kampong halaman anda, anda meninggalkan sahabat~sahabat anda, keluarga anda, dan saudara~saudara anda. Tetaplah berhubungan dengan mereka. Walau pun sekiranya anda hanya bisa berkirim sms dan sebagainya. Tetaplah menjaga kehangatan persahabatan dan persaudaraan. Jika tidak pernah berkomunikasi, tahukah anda bagaimana perasaan mereka ?mereka akan merasa dilupakan, merasa tidak lagi diperlukan, dan berbagai perasaan lain mungkin muncul dihati mereka. Mereka akan bersedih…

Agar tidak terjadi hal~hal yang demikian, dan agar persahabatan serat persaudaraan tetap terjalin hangat. Rasanya sangat perlu kita menjaga komunikasi antara kita dan mereka. Untuk menjaga serta mempererat perasaan sayang yang telah lama terjalin, mungkin kita akan tetap berkomunikasi walau pun mungkin hanya sekedar bertanya kabar . mungkin kita bertanya “bagaimana kabarmuhari ini ?” atau “kamu sudah sholat subuh?, apakah kamu baik~baik saja ?” jika dia sakit, mungkin kita akan bertanya “apakah kamu sudah makan obatnya?”Masih banyak pertanyaan~pertanyaan yang bisa kita gunakan. Disaat yang sama kita juga bisa mengungkapkan harapan~harapan kita kepadanya. Misalnya “saya berharap smoga allah segera menyembuhkan kamu.”atau “ saya berharap kita bisa bertemu lagi..”

Disaat kita dekat dengannya atau pun disaat kita jauh darinya, kita tetap harus memberikan perhatian kita pada sahabat kita. Karena dia adalah orang yang kita sayangi, dia sahabat kita. Walau pun tidak seperti disaat dekat, kita tetap akan meperhatikannya. Walau mungkin hanya bertanya tentang kabarnya kepada orang lain jika tidak bertemu dengan sahabat kita itu.

F. Memberikan Hadiah

Setiap orang akan merasa senang jika diberi hadiah. Tanpa menilai apa hadiah yang diberikan. Apakah hadiah itu mahal, atau barang yang tidak berharga sekali pun. Perasaan senang itu tetap ada disaat menerima hadiah itu. Disaat~saat tertentu, seseorang seakan~akan menanti~nanti hadiah dari seseorang yang istimewa dihatinya. Walau pun hanya berupa ucapan, atau berupa isyarat~isyarat saja. Disaat hari ulang tahun, kita mungkin akan merasa dilupakan apabila tiada seorang pun yang mengucapkan “selamat ulang tahun” kepada kita. Begitu juga disaat selesai ujian, dan kita mendapatkan nilai terbaik. Tapi guru kita tidak mengucapkan “selamat”,dan kawan~kawan kita bersikap biasa~biasa saja. Tiada seorang pun yang mengucapkan selamat atau menjabat tangan kita. Mungkin kita akan merasa sedikit sedih atau merasa dilupakan. Anda pun merasa tidak dapat merasakan bahagianya memperoleh nilai terbaik.

Ini merupakan sebagian dari gambaran tentang nilai sebuah hadiah. Dalam persahabatan anda juga akan menjumpai hal~hal yang seperti itu. Anda juga merasakan perasaan yang sama. Dan hal yang terpenting adalah ternyata hadiah mampu mempererat persahabatan dan menyegarkan kasih sayang. Hadiah bisa berbagai berbentuk. Dan kita akan memisahkannya menjadi dua. Yang pertama hadiah yang berupa ucapan, dan yang kedua hadiah yang berupa benda atau pun material.

Hadiah yang berupa ucapan sangat mudah diberikan dan juga mempunyai pengaruh yang cukup besar. Akan tetapi jangan karena ini sangat mudah dan tidak memerlukan modal,lalu kita jadi terlalu sering memberikannya. Hadiah ini tidak boleh diberikan terlalu sering. Jika terlalu sering diucapkan, maka ia akan terkesan biasa saja. Hadiah ini bisa anda ucapkan disaat~saat yang khusus, atau dalam hal~hal yang khusus saja. Misalnya disaat sahabat anda menepai janjinya kepada anda atau pun kepada orang lain. Anda bisa mengatakan “alhamdulillah..kamu memang sahabatku yang amanah”. berbagai kalimat lain yang dapat anda gunakan untuk menghibur hati sahabat anda.

Demikian juga dengan hadiah yang berbentuk benda. Anda tidak perlu memilih hadiah yang mahal. Anda hanya perlu memperhatikan apa yang disukai dan apa yang tidak disukai orang yang akan anda berikan hadiah. Masalah harga tidak akan dipermasalahkan. Walau pun hadiah itu murah, atau tidak berharga sekali pun. Yang penting anda mampu untuk menjadikan hadiah itu sebagai sesuatu yang mampu membuat orang yang meneimanya menjadi terkesan. Anda bisa menyelipkan puisi, kata~kata hikmah, atau surat didalam bungkusan hadiah itu. Tulislah diluarnya ucapa yang berkaitan dengan peristiwa yang menyebabkan anda memberikan hadiah kepadanya. Ini akan memberikan kesan yang cukup istimewa dihati orang yang menerima hadiah itu.


G. Bersikap Lembut

Setelah beberapa lama kita mengharungi samudra persahabatan, dan kita telah mencoba melakukan hal~hal yang dapat menyuburkan persahabatan, agar persahabatan dapat tumbuh dengan subur. Tentunya semua itu tidak berlalu begitu saja. Banyak masalah yang harus dihadapi. Semua masalah yangterjadi haruslah dihadapi dengan baik. “seperti menarik rambut dari dalam tepung”. Rambut yang ditarik jangan putus, dan tepungnya jangan sampai tumpah. Seperti itu juga prinsip menyelesaikan masalah~masalah dalam persahabatan. Kita harus selalu berusaha utnuk bersikap bijaksana, dan tidak mementingkan diri sendiri. Dalam menyelesaikan masalah~masalah itu, kita jangan lupa tujuan kita. Kita sedang ingin menyelesaikan masalah, bukan merusak persahabatan. Yang kita harapkan ialah permasalahan selesai dengan baik, dan persahabatan tidak retak. Inilah yang kita harapkan.

Untuk itu kita perlu persiapan~persiapan yang baik, yang dapat kita gunakan disaat~saat kita mnghadapi masalah dalam persahabatan. Kita perlu berlatih diri untuk melakukan hal~hal yang mungkin belum pernah kita lakukan.

Kita harus membiasakan diri untuk mengatakan suatu perkataan yang lembut yang mampu menggugah perasaan orang lain. Walau pun disaat~saat kita sangat tidak bisa mengeluarkan kata~kata itu. Disaat~saat emosi kita mencoba untuk mengendalikan kita. Yangmembuat muka menjadi merah. Misalnya disaat sahabat kita melakukan melakukan suatu perbuatan yang sangat tidak kita sukai. Perbuatan yang sangat kita benci. Tentunya disaat itu emosi kita tiba~tiba meninggi. Rasanya ingin meluahkan segenap kemarahan yang membara dihati kita. Disaat itulah kita harus mencoba untuk bersikap yang tenang. Tidak memperlihatkan kemarahan kita. Dan mencoba untuk menghadapi masalah yang ada dihadapan dengan sikap bijaksana. Kita tidak harus mengeluarkan kata~kata yang kasar untuk meluahkan kemarahan anda dalam menyelesaikan masalah ini. Rasa tidak suka tidak harus diluahkan dalam bentuk kata~kata kasar. Kita bisa memilih kata~kata yang baik dan kata~kata yang lembut. Yang mampu menyentuh hati sahabat kita yang melakukan kesalahan tadi. Kata~kata yang sanggup untuk mempengaruhi bathinnya untuk memperbaiki diri menjadi lebih baik. Jika kita keluarkan kata~kata kasar, kita tidak akan mampu merubah dirinya menjadi lebih baik. Kata~kata kasar hanya akan membuatnya menjadi marah dan merasa dipukul dan akibatnya persahabat akan hancur. Ingat..! tujuan kita bukan untuk menghancur persahabat, melainkan untuk menyelesaikan permasalahan. Jika persahabatan hancur, ini bermakna kita gagal dalam menyelesaikan masalah. Dan kita telah berada dalam masalah yang baru yang jauh lebih besar. Yaitu terputusnya silaturahim antara kita.

Bersabarlah…bersabarlah dalam menghadapi masalah. Tiada masalah yang tidak dapat diselesaikan. Mungkin tidak bisa selesai sekarang. Tapi tetap akan ada jalan penyelesaiannya. Mungkin perlu waktu. Namun kita harus tetap berusaha menyelesaikannya. Kita tidak boleh menjauhi sahabat kita itu. Mungkin kita perlu meninggalkannya untuk beberapa saat hingga kita dan dia menjadi tenang.


H. Tidak Menyalahkan

Mungkin sudah menjadi tabi’at kita yang selalu tidak ingin disalahkan. Dan lebih mudah rasanya jika menyalahkan orang lain. Yang harus diperhatikan adalah sifat manusia yang selalu tidak ingin disalahkan. Disaat sahabat atau pun orang yang kita sayangi melakukan kesalahan, janganlah kita langsung menyalahkannya. Seperti yang dikatakan diawal~awal tadi “tiada seorang pun yang ingin melakukan kesalahan”. Jadi kita tidak harus menyalahkannya. Dia memang melakukan kesalahan. Tapi ini tidak berarti dia harus dipersalahkan. Melainkan kita harus memperbaikinya. Agar kesalahan itu tidak terulang lagi, dan agar sahabat kita bisa menjadi lebih baik.

Disaat kita mencoba untuk menegurnya, atau menasehatinya, atau pun ingin memperbaikinya, jangan kita mengungkit kesalahan~kesalahannya. Untuk memperbaiki kesalahannya, kita tidak perlu menyebut kesalahannya. Bagaimana caranya menasehati seseorang agar memperbaiki kesalahannya tanpa menyebut kesalahannya? Kita hanya perlu bercerita sedikit tentang suatu kisah yang berkaitan dengan apa yang dilakukannya, apa yang sebaiknya dilakukan saat menghadapi peristiwa seperti yang sahabat kita alami, kebenaran yang berkaitan dengan perbuatannya. Tapi ingat..!tidak menyebut atau mengkaitkan dirinya dengan yang sedang kita bicarakan. Biarlah dirinya yang menyadarinya dengan sendirinya.

Misalnya, jika sahabat kita itu telah melakukan kesalahan yang berkaitan dengan maksiat. Jangan kita langsung menegurnya. Tunggulah hingga kejadian itu tidak hangat lagi. Setalah itu barulah kita berbincang dengannya dari hati ke hati. Kita bisa bercerita padanya tentang akibat dari kesalahan yang serupa yang pernah dilakukan oleh orang yang terdahulu. Dan bagaimana cara yang telah dilakukan oleh orang tersebut untuk mengatasi dan menghindari masalah itu, serta agar tidak mengulanginya.

Bicaralah dari hati ke hati…disaat~saat tertentu mungkin kita bisa mengatakan “ini bukan kesalahan kamu..ini kesalahan saya. Maafkan saya…” atau ” ini bukan sepenuhnya kesalahan kamu..,saya juga bersalah. karena saya tidak tidak mengingatkan kamu..,padahal saya tahu..,maakan saya..”.sepeti yang diceritakan dalam sebuah kisah. Seorang anak telah melakukan kesalahan, dan telah diketahui oleh ayahnya. Namun ayahnya tidak memarahinya. Ayahnya membawanya ketempat dimana saat itu hanya ada mereka berdua. Sang ayah mengambil sebatang kayu pemukul. Ia bertanya kepada anaknya.”benarkah engkau telah melakukan kesalahan itu..?”anaknya menjawab:”benar ayah..saya telah melakukannya..”.apakah kamu tahu itu salah..?”ayah bertanya lagi.”ya..”.jawab anaknya. “Tapi kamu tetap melakukannya…?”.tambah ayahnya”ayah..maafkn saya..”. ayah menjawab”ya..ayah memaafkan kamu…tapi kamu tetap dihukum.”.anaknya diam dalam ketakutan.”sekarang kamu pegang kayu ini..!”lanjut ayahnya. Anaknya bingung… apakah saya dihukum untuk memukul diri sendiri..?” bertanya didalam hati. Dia tetap diam dan melihat wajah ayahnya. Ayahnya tersenyum sambil berkata “kamu telah melakukannya. Sebagai hukumannya…kamu pukul ayah…sebab ayah tidak menjaga kamu dari berbuat salah. Ayah telah salah sebab membiarkan kamu melakukan kesalahan itu. maka kamu pukul ayah..” anaknya bingung..”ayah...,yang melakukan kesalahan itu saya..,bukan ayah..” anak membantah”kamu melakukannya sebab kesalahan ayah...,ayah yang salah…karena membiarkan kamu...,ayahlah yang harus dihukum. Setiap kali kamu melakukan kesalahan, maka itu adalah kesalahan ayah dalam mendidik kamu. Maka ayahlah yang akan menerima hukumannya. Ayah dihukum bukan karena kesalahan kamu. Tapi karena kelalaian ayah dalam menjaga kamu.” Ayahnya menjelaskan. Anaknya langsung menangis..” ayah..,maafkan saya...,maafkan saya ayah...saya janji..mulai saat ini saya tidak akan melakukan kesalahan~kesalahan itu lagi. Saya sayang ayah…maaf saya ayah”.ayahnya tersenyum gembira. Sebab ia telah berhasil.

Demekian juga saat kita ingin menasehati sahabat kita. Bicaralah dari hati ke hati. Pilihlah tempat dan suasana yang dapat menenangkan fikiran kita dan sahabat kita. Tempat yang membuat dia tidak merasa seolah~olah sedang dihakimi didepan umum. Bicaralah dari hati ke hati.

I. Kejujuran

“Kejujuran”, rasanya terlalu mudah untuk diucapkan. Tapi apakah kejujuran itu ? apakah menjawab pertanyaan~pertanyaan dengan jawaban yang sesuai dengan kenyataan jika ditanya itu kejujuran ? jika melihat pencurian, namun tetap diam dengan alasan “tidak ditanya”. Apakah ini kejujuran ?

kejujuran, mengatakan..mengungkapkan..melakukan..segala sesuatunya sesuai dengan kenyataan..sesuai dengan apa yang dirasakan dan dilihat serta didengar..kejujuran itu sangat penting dalam membina satu hubungan. ia merupakan modal utama dalam kehidupan

Friday, November 26, 2010

Submitted by SonofPearl Chess.com




Judit Polgar hasn't played much competitive chess since the distractions of motherhood, but she proved that she can still mix it with the best players at a rapid quadrangular KO tournament in Mexico.
The event was part of the first UNAM Chess Festival which also featured an international open competition, and simultaneous exhibitions from none other than Garry Kasparov and Anatoly Karpov.
Polgar recovered from losing her opening game to beat Vassily Ivanchuk 2.5-1.5 in the first round, while Topalov overpowered local GM Manual Leon Hoyos 3.5-0.5.
In the final Polgar crushed Topalov 3.5-0.5 to win in style, finishing with a King's Gambit!
The rate of play was 10 minutes per game plus 5 seconds per move.












Thursday, November 25, 2010

Preparing For A Game

Preparing for a Game

« Articles Submitted by WGM Natalia_Pogonina on Tue, 11/23/2010 at 7:52am. Chess.com

Here and there we hear all types of things about “home prep”, but how do grandmasters prepare for their games in real life? The pre-game stage is often as important as the game itself. So, what is the most efficient way of preparing for your next chess match?
Let’s say you have looked up the pairings for the next day and found out who your opponent is. Different people have different approaches to the preparation stage. Let’s review the main ones.

1. Preparing in the evening
After returning from the game, you continue the chess work by preparing for the next game. The next morning you will only refresh and memorize the variations you have chosen in advance. Pros: your head won’t get too tired before the game. Cons: preparation requires a lot of energy. In the evening you are likely to be tired and miss something. Moreover, it will prevent you from taking a proper rest, which can affect your performance in the rounds to come.

2. Preparing in the morning
Most of the preparation is performed in the morning, while during the evening before the game you take a quick look at your opponent’s profile. Pros: you can rest well after the game. Cons: your head may get tired in the morning and crack during the game. Also, sometimes just before the round you realize that a certain variation doesn’t work (is flawed), and have no time to fix it.

3. Mixed preparation: in the evening & in the morning
This option works best for chessoholics with an excellent physical shape. Pros: by spending a lot of time preparing you get to know your opponent well and can choose the optimal variation. Cons: anyone may get tired all of a sudden, and that can affect your overall result in a negative way.
There is one more “secret” option – consciously give up on preparing before a game. This can be done for a number of reasons: when your opponent is well-known for playing all sorts of lines (unpredictable opponent); when you are sick/tired and can’t waste precious energy on anything. No matter what the reason, the aim is usually the same – to have a “fresh head” during the game.
It is important to note that the timing and intensity of preparation depend on your general wellbeing. If you are fit, motivated and willing to study, go ahead. When you are tired, disappointed, ill, it is vital not to be too hard on yourself.
After having played a few tournaments, people usually get a feel for what suits them best. For example, my personal choice is option #2. Also, due to being rather fragile, I try not to spend over two hours on preparing, otherwise it harms my play.
The next question that jumps to mind is “how do I prepare for a game?” Here is a brief overview:

1.Scan the opponent’s games using a chess database or (at least) the games from the tournament – usually available online. Pay a lot of attention to his/her openings. Try to understand what positions he/she prefers, and which he/she plays badly. If you have enough time, try to compile a complete dossier on him/her – psychology, weaknesses and strengths in chess, current chess shape, physical shape, motivation, time management, etc.

2.Depending on a variety of factors (tournament situation, opponent’s style, your own wellbeing) you can choose an opening variation (or a few of them, depending on how broad your opponent’s opening repertoire is).

3.If necessary, study the variation in more detail, try to find new ideas.

4.Rehearse the lines before the game (normally the higher the level of a player, the longer it takes).

Of course, the better you are prepared for the tournament, the less time you need to spend on your homework during the event itself. However, many pros are either lazy or too busy travelling from one tournament to another, so they have to catch up on chess theory between rounds.
Now let's take a look at another game of mine from the recent European Club Cup
:

Melia, S. (2439) vs. Pogonina, N. (2491)15th European Club Cup Women
Plovdiv BUL
Round 4
20 Oct 2010
ECO: C78
1/2-1/2

pawn promotion 1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bb5 a6 4. Ba4 Nf6 5. O-O b5 6. Bb3 Bb7 7. Re1 Bc5 8. c3 O-O 9. d4 Bb6 10. h3 ( 10. dxe5 Ng4 ) ( 10. Nxe5 Nxe5 11. dxe5 Nxe4 ) 10... d6 11. Be3 exd4 ( 11... Na5 12. dxe5 ( 12. d5 Bxe3 13. Rxe3 c6 14. dxc6 Bxc6 15. Nbd2 Nxb3 16. axb3 Qc7 ) ( 12. Bc2 Nxe4 13. dxe5 Bxe3 14. Rxe3 Ng5 15. Nxg5 Qxg5 16. Qg4 Qxg4 17. hxg4 Nc4 18. Rh3 g6 19. exd6 Rfe8 20. Kf1 ( 20. dxc7 Re1+ 21. Kh2 Rc8 ) 21... Nxd6 21. Nd2 Rad8 ) ( 12. Nbd2 Nxb3 13. Qxb3 exd4 14. Bxd4 c5 15. Bxf6 Qxf6 ) 12... dxe5 13. Nbd2 ( 13. Nxe5 Nxb3 14. Qxb3 Bxe3 15. Rxe3 Nxe4 ) ( 13. Bxb6 cxb6 14. Nbd2 ( 14. Nxe5 Nxb3 15. Qxd8 Rfxd8 16. axb3 Nxe4 ) 15... Nxb3 ) 13... Nxb3 14. Qxb3 Bxe3 15. Rxe3 Qd6 ) 12. cxd4 Na5 ( 12... Re8 13. Ng5 ( 13. d5 Ne5 14. Nxe5 Rxe5 15. Bxb6 cxb6 16. Nd2 ) 13... Re7 14. Nc3 Na5 ( 14... h6 15. e5 dxe5 16. Nxf7 Rxf7 17. Bxf7+ Kxf7 18. Qb3+ Kf8 19. dxe5 Nd4 ( 19... Nd7 20. e6 Nc5 21. Qc2 ) 20. Qa3+ Kg8 21. exf6 Qxf6 22. Bxd4 Bxd4 23. Re2 Rf8 24. Nd1 ) 15. e5 dxe5 16. Nxf7 Rxf7 17. Bxf7+ Kxf7 18. dxe5 Qxd1 19. Raxd1 Bxe3 20. Rxe3 Ne8 21. e6+ Kf8 22. Nd5 ) 13. d5 Bxe3 14. Rxe3 Nxb3 ( 14... Re8 15. Qd3 ( 15. Nbd2 Nxb3 16. Qxb3 c6 17. dxc6 Bxc6 ) ( 15. Qd4 c6 16. dxc6 Nxc6 17. Qd3 Na5 18. Nc3 Nxb3 19. axb3 b4 ) 15... Nxb3 ( 15... c5 16. dxc6 Bxc6 17. Nc3 Nxb3 ) 16. axb3 c6 17. dxc6 Bxc6 18. Nc3 b4 19. Nd5 Bxd5 20. exd5 Rxe3 21. Qxe3 a5 ) 15. Qxb3 ( 15. axb3!? Re8 ( 15... c6 16. dxc6 Bxc6 17. Nc3 Re8 18. Qd4 ) 16. Qd4 Qd7 17. Nc3 c5 18. dxc6 Qxc6 ) 15... c5 16. dxc6 Bxc6 17. Nc3 Re8 18. Rae1 Qb6?! ( 18... Rc8 19. e5 ( 19. Nd4 Bd7 20. Rd1 Rc4 ) 19... dxe5 20. Nxe5 Qc7 21. Nxc6 Qxc6 22. Re7 Rxe7 23. Rxe7 Rf8 ) 19. e5? ( 19. a4 Nd7 ( 19... b4? 20. e5 ) ( 19... Qc5 20. axb5 axb5 21. e5 Bxf3 22. exf6 Rxe3 23. Rxe3 Bc6 24. fxg7 ) 20. axb5 ( 20. Rd1 Nc5 21. Qc2 b4 22. Rxd6 bxc3 23. Rxc3 Bxa4 24. Rxb6 Bxc2 25. Rxc2 Nxe4 ) 21... axb5 21. Nd5 Bxd5 22. Qxd5 Rac8 23. Qd4 ) 19... dxe5 20. Nxe5 Qb7 21. Nxc6 ( 21. Qb4 Bxg2?? ( 21... h6 ) 22. Ng4 Rxe3 23. Nxf6+ gxf6 24. Rxe3 Kh8 25. Qf4 Qc6 26. Rg3 ) 21... Qxc6 22. Re7 Rxe7 23. Rxe7 Rf8 24. Qb4 ( 24. a4 Qd6 25. Ra7 Qb6 26. Re7 Qd6 ) 24... Re8 ( 24... Nd5 25. Nxd5 Qxd5 ) 25. Rxe8+ Qxe8 26. Qd6 Qc8 27. Kh2 h6 28. a3 Qf5 29. Kg1 ( 29. f3 Kh7 30. Qxa6 Qe5+ 31. Kg1 Qe1+ ) 29... Qc2 30. Qxa6 Qc1+ 31. Kh2 Qf4+ ( 31... Qxb2? 32. Qc8+ Kh7 33. Qf5+ Kg8 34. Nxb5 )

unconditional love

cinta dlm islam




Islam melihat cinta dan kasih sebagai fitrah dalam kejadian manusia. Ia adalah satu hubungan suci yang menaut antara hati. Ia adalah anugerah Allah, sebab itu ia sangat berharga. Cinta yang tulus dan murni adalah kurnia Allah. Ia tidak datang menyembah dengan percuma. Allah akan menganugerah rasa cinta dan kasih pada mereka yang bersungguh berusaha mencarinya,tetap tidak boleh melebihi cintanya kepada sang pemberi cinta yaitu Allah swt.
Rasulullah sentiasa berdoa memohon dikaruniakan cinta dan kasih pada Allah. Baginda mengajar umatnya bermunajat dengan berdoa: ''Ya Allah, kurniakan padaku cinta dan kasih kepada-Mu serta cinta dan kasih pada mereka yang menyintaiMu, jadikanlah apa saja yang aku suka sebagai pendorong untuk menyintai-Mu.Cinta mempunyai arti yang luas dan sulit diartikan begitu saja sebab zaman kini banyak orang mengartikan sebisanya dan banyak sebahagian orang mengatakan tidak ada cinta dalam islam.Tapi sebenarnya tidak demikian, islam tidak melarang seseorang untuk mencintai sesuatu tapi harus ada batas nya.Jika rasa cinta itu membawa seseorang kepada perbuatan melanggar syariat maka itu sudah salah.
Perasaan cinta itu memang dari segi dzatnya dan bentuknya secara manusiawi wajar untuk dicintai dan mecintai,dan perasaan ini adalah normal dan setiap manusia mempunyai rasa itu,jika memandang yang indah kita tidak bisa memungkiri kalau itu memang indah dan keindahan itu tentu sudah ada yang mendisignnya menjadi indah dan itu adalah Allah jika kita kagum kepada keindahan,maka akan tambah kagum kepada sang Pecipta keindahan.
Cinta adalah masalah yang dialami oleh semua manusia. Sebuah bahan perbincangan yang tiada habis dimakan zaman, sumber perdebatan yang tidak pernah kehilangan momentumnya. Entah sudah berapa banyak film dan lagu yang ditulis hanya untuk menceritakan masalah cinta dari berbagai sudut pandang. Cinta adalah sumber inspirasi yang tidak ada habis-habisnya.
Semua orang bisa bicara tentang cinta. Dari sebuah band pop yang sedang naik daun, penulis puisi yang dirundung cinta, penulis novel, pengusaha, pedagang kaki lima, politikus, tukang becak, supir bajaj, bahkan seorang pembunuh sekalipun akan mampu diajak bicara tentang cinta. Tidak ada manusia yang sedemikian kejinya sehingga tidak mampu mengenali perasaan kasih sayang, kecuali kalau ia sudah benar-benar gila.
Allah paham betul kebutuhan Adam as., karena memang Dia-lah yang telah menciptakannya. Allah tahu persis bahwa tidak ada manusia yang bisa mengarungi hidupnya sendiri. Oleh karena itu, diciptakan-Nya-lah Hawa sebagai pendamping beliau. Bersama-sama, mereka kemudian membentuk keluarga dan mulai beranak-cucu di muka bumi. Barangkali tidak banyak yang bisa diperbuat oleh Nabi Adam as. jika Allah tidak menciptakan seorang pendamping yang pantas untuknya.
Allah pun tidak pernah main-main ketika Dia menakdirkan Khadijah ra. sebagai pasangan hidup Rasulullah saw. Tidak sembarang perempuan yang ditunjuk-Nya sebagai pendamping seorang laki-laki terbaik yang pernah ada. Untuk mendukung perjuangan seorang lelaki baja, maka Allah pun menakdirkan seorang perempuan besi untuk menjadi pendampingnya. Khadijah ra. adalah seorang saudagar perempuan kaya yang dihormati oleh kaumnya. Akan tetapi, ia tidak pernah mundur dari garis perjuangan suaminya. Khadijah ra. sama sekali bukan peran pembantu dalam perjuangan menegakkan Islam di bumi Allah ini. Beliau adalah salah satu tokoh utamanya.
Hubungan antara Rasulullah saw. dan Khadijah ra. – tidak bisa dipungkiri lagi – adalah salah satu kisah cinta paling manis yang pernah ditulis oleh sejarah. Ketika Rasulullah saw. dilanda ketakutan setelah menerima wahyu pertama dengan cara yang begitu dahsyat, beliau lari ke rumahnya dan mencari ketenangan dalam pelukan sang istri tercinta. Ketika semua warga Mekkah berkomplot untuk memboikot Rasulullah saw. dan para pengikutnya, Khadijah ra. meninggalkan begitu saja kehidupannya yang dulu begitu penuh dengan kenikmatan. Mereka menderita bersama, dan keduanya terus bertahan di jalan Allah hingga akhir hayatnya. Jangan ditanya bagaimana sedihnya Rasulullah saw. ketika Khadijah ra. wafat.
Cinta emang dahsyat dan paling indah di bicarakan tapi cinta yang bagaimana yang bisa dikatakan indah adalah cinta yang dibawah keridhaan Allah tanpa hal2 yang di iringi dengan nafsu seperti cinta yang melewati batas andai ketertarikan dan kecintaan, yang akan menguasai akal dan membelokkan pemiliknya kepada perkara yang tidak sesuai dengan hikmah yang sesungguhnya, hal seperti inilah yang tercela.Perasaan cinta ngga bisa di buat2 dia datang dengan sendiri seperti seorang "Umar bin Khattab ra, "Wahai Amirul Mukminin, aku telah melihat seorang gadis, kemudian aku jatuh cinta kepadanya." Umar berkata, "Itu adalah termasuk sesuatu yang tidak dapat dikendalikan." (HR. Ibnu Hazm). Dalam kitab Mauqiful Islam minal Hubb, Muhammad Ibrahim Mubarak menyimpulkan apa yang disebut cinta, "Cinta adalah perasaan di luar kehendak dengan daya tarik yang kuat pada seseorang."
Bicara masalah cinta terkadang banyak hal yang di bayangkan karena untuk mengartikan arti cinta itu sulit sebab cinta adalah sesuatu yang abstrak,ada terasa sulit dilihat,terasa tak tersentuh,aneh tapi nyata cinta bisa membuat seseorang menangis dan juga tertawa.Cinta itu merupakan rasa suka dan rasa sayang serta rasa berkasih2an antara lawan jenis bukan mahram dan rasa saling sayang dan saling mencintai dalam masyarakat awam bisa juga di katakan pacaran yang dalam islam sendiri istilah pacaran ini jelas2 tidak tapi bisa juga kalau kita artikan cinta itu kedalam bahasa arab yaitu "Hubb" dan berkasih sayang dan saling mencintai bisa juga dikatakan "Tahaabbub",dimana ini dimaksud adalah
seorang lelaki atau seorang wanita yang saling sayang dan saling berkasih2an.
Dan untuk semua ini cintailah sesama manusia itu secara wajar jangan berlebihan hingga melebih cinta kepada Allah,karena yang berhak dan layak mendapat cinta yang berlebihan adalah Allah swt,karena Allah jugalah sang Pemberi cinta.Disamping itu Mencintai Allah adalah pilar dasar agama islam,karena seseorang tidak akan menjadi mukmin yang benar keimanannya kecuali dia mencintai Allah dengan sepenuh hatinya,yang lebih besar kecintaannya kepada hal yang lain.Karena semua cinta yang kita berikan kepada Allah akan abadi dan tidak seabadi cinta kepada sesama manusia,dimana apabila kita mencintai seseorang dan apakah mampun orang tersebut memberi ampunan dosa ? tentu tidak,karena penerima taubat dan pemberi ampun adalah Allah swt,yang senantiasa memberi cinta dah rahmatNya kepada kita tanpa henti.
Untuk itu semua cintailah sesama umat beriman karena dalam islam kita adalah bersaudara dan apabila mencintai seseorang janganlah sampai pada taraf lebih dari segala2nya sebab bisa saja yang kita cintai didunia akan menjadi yang paling kita benci karena segala sesuatu yang berlebih2an tidak akan baik hasilnya karena Allah juga tidak suka akan yang berlebih2an.Tetapi sebagai umat manusia kita merasa hebat kalau kita bisa lebih dari yang lain padahal ini salah besar,dan juga kita sebagai umat mukmin tidak sadar akan satu kemaslahatan itu terhadap sesuatu yang dia benci,seperti obat pahit yang ditetapkan Allah mengandung kesembuhan seperti dalam alquran surat al baqarah ayat 216:"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui"
Juga dalam surat an nisa di jelaskan bagaimana kita hendaknya menyukai sesuatu janganlah berlebihan sebab adalah haknya yang kita suka juga jadi kita benci ;"Hai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mempusakai wanita dengan jalan paksa dan janganlah kamu menyusahkan mereka karena hendak mengambil kembali sebagian dari apa yang telah kamu berikan kepadanya, terkecuali bila mereka melakukan pekerjaan keji yang nyata . Dan bergaullah dengan mereka secara patut. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) karena mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak"( An-nisa' 19).
Saudara seiman yang di ridhai Allah,saling mencintai bukanlah hal yang tabu dalam agama kita islam,selagi hal itu tidak melanggar syariat dan aturan main yang ada dalam hukum islam,janganlah berkasih sayang hingga menimbulkan fitnah dan makanan empuk buat setan iblis,tapi jadikan cinta yang datang kepada kita karena cinta itu memang satu rahmat dari Allah kepada ummatnya,dan apabila mencintai seseorang cintailah dia karena Allah bukan karena apa2 yang dia miliki tapi karena Allah semata dan jadikan juga cintanya kepada kita juga karena Allah bukan karena apa yang ada pada diri kita

dedicated to all of my dearest friends ;)

sometimes, i'm wondering,,
why it's so hard for me to forget,,
when i stare at the moon, look at the sky, converse with the sun, lay on the bed,blubber as the precipitation, chortle cloudlessly seemed the rainbow, altough i sleep in a nicedream either nightmare, i'm still remembering,, out of blue, it arise,, and i finally know,, that ...is because the remembrances is t0o precious for me ;)
love u friends..

心から ;)

arisya姫



******************************************************************************
i'm standing right here, just want to wish all of you, happy world best friend day,,
please, appreciate and cherrish your friend while the friendship last..
once it is broken,, there'll be t0o hard for you, either me,, to merge it, too difficult..
so , accept them as they are,, ;D

happy wolr bestfriend day
~ 23rdofnovember till 9thofdecember~

Wednesday, November 24, 2010

rahsia pemakanan genius islam

Oleh benmoktar

"Formula pemakanan genius-genius Islam silam yang menjadi rahsia keajaiban daya intelek mereka. Formula ini terpendam di dalam kitab-kitab tradisional dalam bahasa Arab. Tersembunyi dari pengetahuan orang Arab dan umat Islam sendiri. Namun akhir-akhir ini ada usaha-usaha untuk mengetengahkan kembali kepada umum. Sekarang semacam ada kecenderungan di kalangan ilmuan Islam dan bukan Islam untuk mengkaji dan menguji keabsahan formula ini.

Ini didorong oleh penemuan - penemuan saintifik yang membuktikan kebenarannya, khususnya terhadap susu, madu dan telur. Berikut adalah formula pemakanan genius - genius Islam yang telah terbukti berupaya meningkatkan kepintaran dan kekuatan daya ingatan :

1) MADU
Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktirafkannya sebagai "shifa'" iaitu penyembuh penyakit. Manisan madu digelar "Raja Ubat", dapat menyembuh kebanyakkan penyakit. Ia adalah makanan untuk kesihatan keseluruhannya. Ia mengandungi pelbagai jenis vitamin, mineral, protein, antiseptik dan enzim yang meningkatkan ingatan dan kecerdasan mental individu. Madu juga mengandungi pelbagai zat galian yang penting seperti kalsium, sulfur, fosforus, zat besi, karbon, magnesium, potassium (kalium), kuprum, silika, klorin, mangganese dan belerang untuk memupuk tenaga dan kesihatan fizikal-mental. Rasullullah s.a.w bersabda, "Siapa ingin hafal, hendaklah ia minum manisan madu".

Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit - penyakit mental di mana ia boleh menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat.

CARA MINUM :
2 sudu teh pada waktu pagi dan malam.

PANTANG :
Jangan makan tembikai semasa menggunakan madu. Sangat merbahaya !

2) KISMIS
Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Kekurangan oksigen menyebabkan seseorang mudah mengantuk, pelupa, lembab dan mengalami kelemahan dalam berfikir.

CARA MAKAN :
i)Menghadap Kiblatii)Baca "Bismillah" dan selawat ke atas nabi (3 kali)iii)Baca doa penerang hatiiv)Makan secara kemam seperti makan gula-gula. Tidak berkesan jika dikunyah seperti makan kacang.v)Makan sebiji-biji sebanyak 21 biji setiap hari.

3) SUSU SEGAR
Susu berguna untk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semulajadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu adalah makanan yang paling lengkap dan berkhasiat. Ia mengandungi enam kelas makanan yang amat diperlukan oleh tubuh iaitu karbohidrat, lemak, protein, semua jenis vitamin, mineral dan air. Ia berkhasiat untuk merawati kesihatan umum dan merupakan penawar kelupaan yang berkesan. Rasullullah s.a.w menerangkan susu boleh menguatkan belakang, menambahi akal, memperbaiki penglihatan dan menghindari penyakit lupa. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri - biri dan lembu yang segar. Susu hidup lebih berkhasiat dari susu debu.

CARA MINUM :
i)Sekurang-kurangnya segelas pada sebelah pagi dan malamii)Baca "Bismillah" dan doa minum susu seperti yang dibaca oleh Rasullullah s.a.w

4) TELUR
Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli - ahli kesihatan mengakui ia merupakan makanan yang lengkap dan berkhasiat. Ia mengandungi protein, mineral, vitamin, kalsium, kuprum, magnesium, fosforus, kalium, sulfur, natrium, klorin, zat besi, air, choline dan bahan ekstraktif. Sabda Nabi s.a.w, "Sesungguhnya seorang nabi a.s mengadu kepada Allah (kerana dia)lemah badan. Maka Allah s.w.t memerintahkannya supaya memakan telur". Telur terutama telur kuning, berupaya mengatasi masalah kelemahan tenaga fizikal dan minda sekaligus. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru.

5) HALIA
Ianya sangat mujarab untuk gejala kelupaan. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halua. Halua ialah halia yang dijadikan manis - manisan dengan merebus dan mencampurkannya dengan gula.

CARA MAKAN :
Dimakan sedikit sahaja pada waktu pagi.

6) LIMAU OREN
Berkhasiat untuk mengemaskan urat-urat jantung dan menambah kekuatan fikiran menurut hadis Nabi s.a.w. Limau - limau jenis lain juga elok untuk diamalkan.

7) BUAH DELIMA
Untuk penerang hati. Sabda Nabi s.a.w, "Barangsiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari."

8) DAGING BURUNG MERPATI
Ianya banyak digunakan oleh bijak pandai Islam dan Melayu dahulukala. Ia mengandungi protein, lemak, kalsium, fosforus dan kalori. Sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutama kanak - kanak. Kaedah ini sangat popular dan berkesan. Kanak - kanak yang diberi telur burung merpati didapati dapat bercakap lebih awal dari kebiasaannya.

9) OTAK AYAM
Boleh dibuat sup dan dicampur dengan halia. Otak ayam yang segar juga boleh dibuat penawar sementara bagi gigitan ular. Perlu diamalkan memakannya.

10) DAGING AYAM
Berbanding dengan semua jenis daging, ayam dianggap mengandungi kadar zat pemakanan yang paling tinggi. Daging ayam betina dara terutamanya berkhasiat meningkatkan prestasi otak dan membaiki darah. Abu Musa r.a meriawayatkan bahawa Nabi s.a.w memakan daging ayam betina.

11) DAGING BIRI-BIRI
Menambah darah, sesuai untuk orang aktif dan bekerja berat serta dapat meningkatkan kekuatan hafazan.

12) HATI
Terutamanya hati ayam dan lembu. Mengandungi pelbagai jenis vitamin dan bermanfaat untuk kesihatan mental dan fizikal.

13) KEKACANG
Beberapa jenis kacang seperti gajus, berangan, kacang soya, pistachio dan lain-lain. Kacang pistachio dipercayai sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutamanya kanak-kanak. Memakan kacang pistachio merupakan amalan pemakanan seorang pelajar genius berbangsa Melayu yang tinggal di Melaka. Kekacang mengandungi nilai protein yang tinggi.

14) BUAH BADAM
Untuk meningkatkan kecerdasan.

15) ZA'FARAN : KOMKOMA (CROCOS SATIVUS)
Sejenis bahan berambu merah. Dimakan sedikit sahaja. Dijual di kedai-kedai runcit India dan sesetengah kedai runcit Melayu.

16) KEMENYAN PUTIH (kemenyan serani/luban/kundar)
Ditumbuk halus-halus dan dimakan dengan gula.

17) BUNGA KOBIS
Terdapat sejenis asid amino untuk tenaga mental.

18) BUNGA CENGKEH
Ditumbuk sehingga halus lalu diamakn sedikit sahaja.

19) LABU
Berfaedah menambahkan keupayaan fikiran dan akal. Sabda Nabi s.a.w., "Makanlah labu kerana ia mencerdaskan akal". Baginda juga berkata, "Jika kamu membuat sup (atau kuah), dianjurkan memasukkan labu ke dalamnya kerana ia menambahkan kemampuan fikiran dan akal.

20) BUAH KEDEKAI (MAJALAWI)
Menguatkan hafalan dan menguatkan kekuatan badan.

21) MINYAK SAPI
Dimakan terus atau dicampurkan dengan masakan dalam kuantiti yang kecil.

22) SAYUR-SAYURAN DAN BAUH-BUAHAN SEGAR
Juga membantu meningkatkan akal dan memori



Warkah Rindu Buatmu Kekasih



Temanku…
Aku tahu, kala ini kita belum mempunyai pertalian yang sah. Maka, warkah ini kukirimkan kepadamu di angin lalu. Kita berbicara dengan kalam sepi melalui rasa hati.

Temanku…
Warkah ini kuutus kerana aku tidak tertahan lagi menanggung rindu terhadapmu. Aku tahu, kerinduan ini juga adalah kerinduan yang palsu. Lantaran itu, aku tidak akan sesekali mengungkapkannya secara terus kepadamu selagi kita belum ‘disatukan.’ Aku sebenarnya malu pada diriku saat aku mengarang bait-bait kata ini. Tapi fahamilah, temanku… Aku sekadar mahu melepaskan ombak rindu yang menghempas sekeping hatiku saban waktu. Aku mengerti, kau juga turut merasakan apa yang aku rasa. Namun, kau tetap menyembunyikan rasa hatimu terhadapku. Demi Dia yang lebih dicintai.

Temanku sayang…
Tidak aku nafikan, dalam detik-detik waktu yang berlalu, wajahmu sering muncul dalam hidupku. Bukan itu pintaku. Aku sedih kerana tertumpas oleh godaan syaitan. Bertambah sedih seandainya kau alpa disebabkan aku. Lantaran itu, tingkatkanlah mujahadahmu. Meski mujahadah itu perit, temanku, namun hikmah yang tersirat tak terperi manisnya.

Temanku yang kukasihi…
Bersabarlah untuk sedetik waktu lagi. Bermujahadahlah menahan rasa rindumu terhadapku. Masa itu akan kian pantas berlalu andai banyak waktu diperuntukkan untuk bermadu asmara dengan-Nya, Sang Kekasih Tercinta… Salurkan semua rasa cinta dan rindu dendammu hanya bila saat indah itu menjelma. Kala mahligai Muslim indah terbina bertiangkan Cinta-Nya, megah bernaung berbumbungkan Redha-Nya.

Temanku yang kurindu…
Mengertilah bicara rindu hatiku. Meski aku rindu padamu, tetapi aku lebih rindu kepada Sang Pencipta yang mencipta rasa rinduku ini. Aku berhajat hidup di sampingmu berlandaskan cinta suci yang terpelihara di atas landasan Syariat. Berdoalah semoga kita dapat bertemu kelak. Jika tidak di dunia, nun di Syurga sana…

Aku yang merinduimu

quiet boring~

assalamualaikum..haa~
i just don't know what i wanna say,, but, it's quiet boring right here...
i feel much better when i sit on my chair,, stare at the book (even the history book),,
mumble with friends,, sleep on the desk,, hahah~ sing together,, the licking the lollipop,, chewing some snacks during classes,, haha~ draw on the exam paper ( my most favorite hobby) sketch here and there.. laugh loudly with the classmate,, skip the preparation class and co-co.. ,, PUISIDRA,, haha .. the chess tourney.. daydreaming during lessons.. gossiping every day,, 'QIAMULLAIL'.. hear to the lecture from 'ustaz abdullah zuldi' .. having a serious (seriously??) argument with our beloved brother,, cooperate in tidying the locker (guess who's??) bhahaha~~ study together,, attending the arabic camp by the Guntur's Graduates.. be linesmen
for a 'takraw competition',, haha~~ so much fun!
the undeniable fact!! i miss them.. every day,, every night,, haha~~ actually,, i extremely miss my beloved friends;
AriffFaizRajaSyukriZhafranZhafriYusriAdamFarhanShauqiFikriFikriFitriAsyrafZulhelmiRafi MunzirHafizulAzrai
my junior t0o,, especially Azfar ;) Aiman gaga Adib Mursyid Ashraff(Bobot),,
is that enough?? i think so,, enough for now..daaa~text you later k?
assalamualaikum,, ;)

Saturday, November 20, 2010

trip to seremban larrrhh!! ;)

pjg na tules senanye,, tade mood lakk.. nty ak tls ea,, tq
;)

lme ta updated..

hahaha
~~
salam..
da lme ta update knn,, nie nak mule update blk laa..
huhu~~

Tuesday, November 16, 2010

fine!! just go on!!

TERUSKANLAH


Pernahkah kau bicara
Tapi tak di dengar
Tak di anggap
Sama sekali..

Pernahkan kau tak salah
Tapi disalahkan
Tak di beri
Kesempatan

Reff :
Kuhidup dengan siapa
Ku tak tau kau siapa
Kau kekasihku tapi
Orang lain bagiku

Kau dengan dirimu saja
Kau dengan duniamu saja
Teruskan lah.. Teruskan lah
Kau begitu

Kau tak butuh diriku
Aku patung bagimu
Cinta buta
Kebutuhan mu

Back to reff.

Hoo.. Hooo

Kau dengan dirimu saja
Kau dengan duniamu saja
Teruskan lah.. Teruskan lah
Kau.. kau begitu

Teruskan lah... teruskan lah..

Saturday, November 6, 2010

catch you catch me



aitai na aenai na setsunai na kono kimochi
ienai no iitai no
CHANSU nogashite bakari I want to see you, but I can't... How .
datte (datte) datte (datte)
tsubasa hiroge futari de
sora wo MARASON yume wo YUNIZON shitai But still (But still)
hora
Catch You Catch You Catch Me Catch Me matte
kotchi wo muite SUKI da to itte
sou Nice to Meet You Good to See You kitto
atashi no omoi anata no HA-TO ni
tonde tonde tonde yuke
ma - yo - wa - na - i [1]tama ni ne nakunatchau karada no BATTERI-
anata no egao de
itsumo juuden manTAN PAWA- bakuhatsu shichae Sometimes, .
o-negai (o-negai) o-negai (o-negai)
mazu wa o-tomodachi kara
waratte mitsumete tanoshii mainichi ni shitai Please (Please) .
hora
Catch You Catch You Catch Me Catch Me ZETTAI
unmei datte o-niai datte
sou Nice to Meet You Good to See You kitto
dare ni mo makenai anata ni sekai de
ichiban ichiban ichiban ichiban
KO - I - SHI - TE - 'RU
hora
Catch You Catch You Catch Me Catch Me matte
kotchi wo muite SUKI da to itte
sou Nice to Meet You Good to See You kitto
atashi no omoi anata no HA-TO ni
tonde tonde tonde yuke
ma - yo - wa - na - i
hora
Catch You Catch You Catch Me Catch Me ZETTAI
unmei datte o-niai datte
sou Nice to Meet You Good to See You kitto
dare ni mo makenai anata ni sekai de
ichiban ichiban ichiban ichiban
KO - I - SHI - TE - 'RU

alaaaaaaaaaaaaaaa~~~

emm.. kpd semua pmbc,,
saye da nak blk ostel.. mggu dpn sye update lg.. update psl crite2 sye.. ;)
1. lwtn ke ostrich farm and rembau crystal snd bhd (2 n0v 2o1o)
2. jamuan klas.. (6 n0v 2o1o)
3. hang out to KLCC (6 n0v 2o1o)

sblm mngundur dr.. sye na bg kmu samtink.. jap lg ea,,

tata~ ;)

what i love about u?




I love the way you look at me,
Your eyes so bright and blue.
I love the way you kiss me,
Your lips so soft and smooth.

I love the way you make me so happy,
And the ways you show you care.
I love the way you say, "I Love You,"
And the way you're always there.

I love the way you touch me,
Always sending chills down my spine.
I love that you are with me,
And glad that you are mine.

- Crystal Jansen -

linesman jea???

assalamualaikum~~
nk crite sket psl time jd linesman~~ sepak takraw pskpp~~ huhu~

29 okt 2o1o
haaa~~ nie la bermule nye tgs nie.. bahahaha~~ bpk malu.. 1st time jge line kott~~ mls na cite sbb malu sgt,, bhahaha~~ abaikan la ari nie punye~~ :P

30 okt 2o1o
permulaan ar nie ckp baek~ nk tau ,,? ak ta amek srpn kott.. haha~~ didn't 've any appetite,, mnum air dutchlady coklat jea.. huhu~`tp cegu pnuha nan sir ta tau pnn yg ak ta amek srpn,, hahaha~~ tp ad org 2 yg kisa,, plek2,, haha~
then ak pnn troskn mnjge grsn uhh.. busuk!! ak da la anti-rokok!! adooii~
huhu~~ lps uh ak pnn mle la mkn tgh ari,, bole la thn sdp dy,,haha~~ lps solat smbg agy,, ari nie la yg plg mmntkn,, dak2 pengawas ade hi-tea jd kitorg yg maseh bersise lg 11 org nie pnn terpakse la redha jea~ huhu~~ saba jea..
WEYH!(fatengg style)da la pnat menjage grsn kuning uh,, dgn bau asap membunoh uh,, AK KNE MARA!!! ske at ak la na ckp in ke out ke,, geram lak ak,,, daerah sabak bernam r,, da klh uh klh gak la , SENGAL!! bhaha~~ da la chess ari uh pnn klh d tgn kuh! :P haha~ byk mulott! ngee~~ (soe,, emosi telebeyh),, sedeyh ak tyme ni tau! :(

31 okt 2o1o
ari nie mmbhgeakan ak!! semua nye abes,, mendpt 1 pujian,, "bgs linesman nie",, daerah ape ntah yg ckp,, huhu~~ :P .. pastu ari nie ak bw kmere,, ak pnn mngcandid la byk2.. ngee~~
-time final-
ta bule bla gile weyh,, time azlan (cekgu encem :p) lwn uh oke lg,, tp time regu b ngn c,,,
>regu B..
daerah ptlg utame,, ta bule bla,, hahahaha~~ KILLER dye,, haha~~ tandok beb~ 360 drjh.. :P
sorry ye cekgu,, tp cekgu mmg tomeyl! ;D walaupn cekgu pakar mnandok tp smpai ke rubber set tuh,, gile babeng gmpk la cekgu~
>regu C.....
suasane smkn gntg,, bhahaha~~ sengit beb! d tgh2 kesengitan uh,, kedengaran sayup2 aje suare seorangcekgu yg berbdn agak gmpal,, bhahaha~~ dye mnyatekan,,
"KALAU SEDAP MAKAN BANYAK, TAK SEDAP MAKAN SIKIT"
bhahahaa~~ tade kne mngene knn?? haha~~ sastera sungguh cegu nie knn,,? bole gnty A.Samad Said la.. ngagaga~~ cukop sume,, metafora,, anafora,, sume ade la~ hehe~ yg psty,, ape yg dye ckp uhh mmg tade kne mngene ngn takraw,, atau,, cekgu nie mmg mkn bola takraw tue? bhahaha~~~ tape la.. yg pasty,, ar nie ak mmg bhagea,, ;) sbb? secret!! :P

oke la.. smpai d cni jea,, assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh~ ;)

Friday, November 5, 2010

;)




On the night the lone wolf calls,

And the angel's feather falls,

Through icy cliffs, the raging gale

Echoes the forlorn mother's wail.

Vengeance sought and powers lent,

Children found and contracts bent;

Wind blows and the cherry blossom branches shake,

Woods divide and the eye of the dragon will wake.

Desperate times summon forces combined;

Moon rises, circle rejoined, blood intertwined,

Moon wanes, eye cracks, world goes round;

Two conceived lost forever would be found.

Shadowing the golden stars way up high,

Thunderclouds loom ominous in the distant sky,

But the lone star will shine again

As the years brush by with the rain.

cinta dan sayang


Di hadapan orang yang kita cinta, hati kita akan berdegup kencang.
Tapi di depan orang yang kita suka, hati kita akan gembira.

Di depan orang yang kita cinta, musim sentiasa berbunga-bunga.
Di depan orang yang kita sayang, musim itu cuma berangin sahaja.

Jikalau kita lihat di dalam mata orang yang kita cinta, kita akan kaku.
Jikalau kita melihat mata orang yang kita sayang, kita akan tersenyum.

Di depan orang yang kita cinta, lidah kelu untuk berkata-kata.
Di depan orang yang kita sayang, lidah bebas berkata apa sahaja.


Di depan orang yang kita cinta, kita menjadi malu.
Di depan orang yang kita sayang, kita akan tunjukkan imej yang sebenar.

Kita segan meratap mata orang yang kita cinta.
Tapi kita selalu merenung mata orang yang kita sayang.

Bila orang yang kita cinta menangis, kita akan turut menangis.
Bila orang yang kita suka menangis, kita akan membuat dia gembira.

Perasaan cinta bermula dari mata.
Perasaan sayang bermula dari telinga.

Jadi, jikalau kita berhenti menyayangi seseorang yang kita sayang. Umpama kita membuang telinga kita. Tapi jika kita cuba menutup mata. Cinta berbuah menjadi airmata. Setiap orang akan mengalami ini dalam hidup mereka.
"fikir lah, sesungguhnya Allah suka org yg berfikir" ;)


adaptasi dari seorang sahabat ;

lara hati


ari uh ak mn cicip sedikit chye mentari,,
meratah secebis sinar rembulan,,
tadi,,
aku kehujanan~
persis dilanda jutaan taufan~
ibarat dihentam segenap monsun~
arh! lecun segala~
ku cube merubah semua..
mencari kembali kebahagian
seindah penorama sang pelangi
didalam hati yg masih bersisa laranye ini~~

manis bertudung merah~

assalamualaikum..
lme ta update,, hehehe~~
29/10/2010
haa~~
mlm nie kitorgpegy tgk teater.. MANIS BERTUDUNG MERAH
kat ASWARA!! BEST! teater knk2 la.. haha~~
kitorg pegy naek bas~~ sejuk!! hehe~~ dlm bas uh ak dok sorg2 jea.. hehe~~ sit seberang ak uh pnn tade org dudok.. waa best nye..
smase perjlnn
>light off haha~~ ak pnn ttp lagsir,, huhu~~ ak bw klua mp3 denga lagu You Got Me nyanyian Colbie Callait (jiwang seyh! :P ) tetibe,, ak pndg kire,, waaa~ ak nmpk samtink,, haha~~ bia ak jea yg tau ap yg ak nmpk :)

dlm panggung teater
> kitorg pnn besorak2 haha~~ maklom la,, kanak2 :P
teater nie gabong byk crote rpenye.. huhu~~ best2,, ade crite little red riding hood , rapunzel , hensle and gretle ngn snow white..
bes gile babeng!! haha~~
lps abes je teater uh,, photographer ngn papa serta mama radzi pnn mule kan la agenda,, haha~~ *termasok aku la tuh*
haha~~ (nk tgk gmba ade dlm fb ;) )

nk blk
> kami kehujanan dan mngalami sedikit kekuyuban,, huahaha~
sekian ;)

Thursday, November 4, 2010

my trial result

my trial result! :)

assalamualaikum ;))
there's a long period of time which i've forgotten to update my blog,, hoho~~ as i'd recieve my pmr trial result, thus i made my mine to write it here,,
first of all,, thanks to Allah as He gave me a better result in the previous examination.. there are no the other words to shows my pleasure greater then saying'ALHAMDULILLAHI RABBIL 'ALAMIIN~'
here are the result on my trial examination ;
BAHASA MELAYU > 81%
ENGLISH LANGUAGE > 80%
ALLUGHATUL 'ARBIAH > 98%
MATHEMATICS > 89%
SCIENCE > 88%
GEOGRAFI > 77%
SEJARAH > 68%
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM > 96%
KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU- KT > 88%

THE TOTAL IS 7A's and 2B's
THE TOTAL PERCENTAGE > 85% (EQUAL TO MUUQINAH'S :p)
i stand on the 2nd place in my class,, once again, lost to qinah as she got 8's.. huhu~~
nyway, i rise my hand and said ALHAMDULILLAH.. huhu~~
thanx to all my friends,,> ariff,paan,faiz,syok,raje,kemba,yus,apik,mon,sibling,sakdee,haja,afiqah,qinah,ruby,nisah,fadhlin,fiza,tira,zahra etc..
and to my juniey2 ;) azfarasila! janep and bobot ;) tq!
that's all 4 this time,, text u later~
daa~~ ;)

salam perkenalan..

haaa... nie blog br sye ;) ta sangke bole wat lg satu.. blog lme?? hahaha~~ abaikan.. ;P
hahaha~~ sekian

viewed

asdiqaa'i ;)

getaran sukma